4p

A magyarok és a siker viszonyát elemezte Fülöp Márta egyetemi docens, az MTA Pszichológiai Intézet főmunkatársa a hírnévmenedzsmentről szóló szerdai konferencián. A kutatásokból kiderül: a magyarok irigyek, ráadásul ránk ez nem motiváló hatással bír, mint például az amerikaiakra, hanem destruktívak leszünk tőle. Mfor.hu beszámoló.

Nem szeretjük a sikeres embereket (Mfor-montázs)

Fülöp Márta egyetemi docens előadásában a sikerről, mint társadalmi elismertségről beszélt. Mi magyarok, a sikeres embert sok esetben, mint győztest említjük, ami azt jelenti, hogy a társadalmi sikert elért emberek, a többiekhez képest nyújtottak többet, tehát az összehasonlításból, egyfajta versenyből kerültek ki győztesként. 

Egy, a Szegedi Egyetem szociálpszichológusai által készített felmérésből kiderült: ha a magyaroknak sikeres embereket kell megnevezniük, akkor első helyen a többség egy gazdasági szereplőt említ, második helyen a legtöbb ember a saját szakterületéről nevez meg általa sikeresnek tartott személyt, utolsó helyen pedig a sportolókat ismerjük el. Nem így az Egyesült Államokban, ahol sokkal előkelőbb helyen szerepelnek a sportolók.  

Sikeres, de nem boldog

Számos kutatás összefoglalásaként az az eredmény született, hogy a magyarok általában irigyek mások sikereire, és a győztes, sikeres emberhez gyakran kötnek negatív tulajdonságokat. Például a gazdagok a legtöbb magyar szemében tisztességtelen emberek.

Készült egy olyan felmérés is, ahol általánosságban kellett beszámolni egy átlagos magyar sikeres ember tulajdonságairól, és egy általunk ismert, és sikeresnek tartott személyről. A két leírás nagy mértékben különbözött egymástól. Míg az általunk ismert sikeres embernek elismerjük a tehetségét, és csak az utolsó helyeken említjük a jó kapcsolatokat, szerencsét, addig a magyarok fejében élő sztereotípia szerint a tipikus magyar sikeres ember elsősorban a kedvező anyagi helyzetének, és a jó kapcsolatainak köszönheti sikerét, és erkölcsi tartást már nem is feltételezünk az illetőről.  

Ezzel az eredménnyel van összhangban az a kimutatás is, mely szerint a magyarok a sikerhez az alábbi fogalmakat párosítják: immoralitás, agresszió, gátlástalanság, mások eltiprása. Ugyanígy jellemző annak a negatív magyarázatnak is a hozzáfűzése, miszerint "hiába sikeres, nem boldog", vagy "sikeres, de bele is betegedett", illetve a harmadik legtipikusabb reakció (csak nők esetében) a "sikeres, de nincs családja".  Ugyanakkor szeretünk mások sikerében sütkérezni. Azaz arra büszkék vagyunk, ha híres embereket ismerünk. Közelről ismerve büszkék vagyunk rájuk, elismerjük őket, messziről azonban leginkább a negatív hatások dominálnak.

Az irigység akár motiválhatna is

A kutatás során ugyanazokat a kérdéseket japán, és kanadai diákoknak, vállalatvezetőknek is feltették. A válaszok jelentős különbségeket mutattak a magyarokhoz képest az irigység, és a negatív asszociáció tekintetében. Persze ennek megvannak az okai: egy jobb gazdasági helyzetben lévő országban, ahol nem annyira korlátozott a sikeressé válás lehetőségének száma, mint hazánkban, könnyebb talán elfogadni mások sikerét, és könnyebb belátni, hogy a lehetőségek mindenki számára adottak, van, aki tud vele élni, van, aki nem.

Kérdés, hogy mi volt előbb: a tyúk vagy a tojás. A társadalmi hozzáállásnak köszönhető a gazdaság helyzete, vagy fordítva: a lehetőségek szabják meg a szereplők viselkedését. Hámori Balázs közgazdász munkáiban arra mutatott rá, hogy az irigység motiváló hatású is lehet. Irigység a legtöbb emberben van, kérdés, hogy ez mit vált ki az illetőből: utol akarja érni azt, aki az irigységének tárgya, vagy inkább visszavető erővel hat, és pusztán negatív érzéseket vált ki. A jobb gazdasági helyzetben lévő társadalmaknál az irigység inkább motiváló, mint negatív hatással bír, nem úgy, mint hazánkban. 

Gábor Fanni 

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!