Míg tavaly a lakosság 81 százaléka vásárolt ajándékot karácsonyra, idén ez az arány előrejelzések szerint 76 százalékra csökken, derül ki a Kirakat.hu termék-, ár- és bolt-összehasonlításokat kínáló portál és az Ipsos Zrt. 1500 fő körében végzett reprezentatív kutatásából.
Kevesebb jut ajándékra
Visszaesés mutatkozik az ajándékozásra szánt összeg nagyságát tekintve is – az elemzés készítői szerint ennek oka az erőteljesen begyűrűző gazdasági válság. Míg 2008-ban a megkérdezettek 61 százaléka tervezett maximum 30 ezer forintot költeni ajándékokra, idén már 66 százalék szeretné ebből az összegből megoldani ezt, 50 ezer forintnál többet pedig csak alig hat százalékuk szándékozik költeni.
A karácsonyi kiadások szempontjából jelentős szerepe van a rendszeres internet-használatnak: 20 ezer forint alatt nagyobb valószínűséggel költenek azok, akik nem használnak internetet, viszont a több mint 100 ezer forintos kiadást fontolgatók között az átlagnál többen vannak a világhálót használó felnőttek.
Előnyben a net
Ezzel párhuzamosan az elemzés szerint megnőtt az interneten tájékozódók, valamint a web-áruházakban vásárlók aránya. Azon megkérdezettek, akik a tavalyi évben ajándékoztak, vagy az idén tervezik, s ehhez előzetesen tájékozódnak, 40 százaléka idén a világhálóról gyűjti be a döntéshez szükséges információkat, szemben a tavalyi 31 százalékkal.
Az internetezők majdnem fele hetente (45 százalék) látogat a netre ajándékvásárlás vagy az ezzel kapcsolatos információszerzés céljából. Ez az arány 2008-ban még csak 35 százalék volt. Web-áruházakból a lakosság 8 százaléka rendelt az elmúlt egy év során, ők leginkább a 18-39 éves, érettségivel rendelkező budapestiek, valamint a közepes és magas társadalmi státuszúak köréből kerültek ki.
Összességében egyébként az ajándékozni szándékozó felnőttek több mint harmada (37 százalék) tájékozódik előzetesen a megvásárolni kívánt ajándékról. A legfőbb információforrás változatlanul az áruházak akciós újságjai (65 százalék), valamint egy-egy áruházi séta, nézelődés (56 százalék), a válaszadók fele pedig a környezetében élők véleményét kéri ki döntése előtt.
A férfiak az utolsók
A karácsonyi ajándékokról általában már novemberben elkezdünk informálódni, a döntést azonban jellemzően csak decemberben hozzuk meg. A felnőttek 72 százaléka az év utolsó két hónapjára hagyja az ajándékvásárlást, a férfiak és a fiatalok pedig jellemzően az utolsó pillanatokban tudják le ezt.
Az ajándéklista élén – 52 százalékos választási aránnyal - idén is a kozmetikai termékek állnak, amelyeket elsősorban fiatalabb és közepes életszínvonalon élő nők választanak. Érdekesség, hogy a felmérés szerint egyedül ennek az ajándéktárgynak a forgalma növekszik majd tavalyhoz képest.
A "kenceficéket" - csakúgy, mint 2008-ban - a ruházati cikk, könyv, gyermekjáték, valamint a CD és a DVD követi - ezekből azonban idén kevesebbet ajándékoznak majd, mint tavaly.
Vérszegény évvége jöhet
Az MTI által korábban megkérdezett elemzők – az Ipsos elemzésével összhangban – úgy vélekedtek, hogy az ünnepi szezon forgalma enyhe mértékben csökkenhet, illetve jobb esetben legfeljebb stagnálhat; az Equilor szerint például a tavalyi évben mért 3,4 százalékos esés után idén is csökkenni fog a kiskereskedelmi bevétel a karácsonyi időszakban. Kiutat - ebben szintén megegyezik véleményük az Ipsoséval - az online kiskereskedelem jelenthet.
A kiskereskedelem a legutóbbi adatok szerint továbbra is recesszióban van: az üzletek forgalma 2009 első kilenc hónapjában összesen 4,4 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakában mérttől.
W. B.
Menedzsment Fórum