Ingyen is telefonálhatnak vagy chatelhetnek novembertől egy globális mobilszolgáltató brit, ausztrál, dán, olasz és hongkongi előfizetői a Skype internetes telefonszolgáltatás segítségével saját országukban - adta hírül nemrég a BBC.
A cég - amelynek neve egy szám: 3 - olyan telefonokat is piacra dob majd, amelyeken már előre telepítve van a percdíj nélküli telefonálást lehetővé tevő Skype-program. A 3 a világon az első olyan vállalat, amelyik kifejezetten segíti előfizetőit a neten már népszerű szolgáltatás használatában.
Adott a lehetőség
Mindez persze nem teljesen ingyenes: Skype-partnerek között ugyan nincs percdíj, de a brit előfizetőknek minden hónapban fel kell tölteniük egyenlegüket tíz fonttal, s csak így használhatják a szolgáltatást.
Bár a hír nagyott durrant, a mobil szélessáv és a mobil kütyük használata VoIP telefonhívásokra már egyáltalán nem újdonság. A Skype-nak régóta van mobil eszközökre telepíthető verziója - igaz, csak Windows Mobile operációs rendszert futtató eszközökre telepíthető, tehát az itthon széles körben elterjedt mobiltelefon-típusokon nem működik. Ezen a problémán hivatott segíteni a Fring szolgáltatása, amely már telepíthető az okosabbnak nevezhető, de egyre elérhetőbb árú mobiltelefonokon használatos Symbian operációs rendszerre is.
A Fring működési elve nagyon egyszerű: a program a telefonról fellép az internetre, és a megadott adatokkal belép a Skype-programba - vagy éppen abba, amelyikbe szeretnénk, hiszen a szoftver ismeri az MSN Messengert, a Google Talk-ot, a Voip Stunt-ot és más kisebb nettelefonos alkalmazásokat is.
Itthon is terjed a Fring
Miután beléptünk saját Skype-fiókunkba, láthatjuk, éppen ki elérhető, s azokat máris hívhatjuk. Az is mindegy, hogy az illető a számítógépe előtt ül, vagy - hasonlóan hozzánk - mobiltelefonjáról jelentkezett be a szolgáltatásba: mindenképpen percdíj nélkül beszélgethetünk.
A Fring még a netkapcsolatot is képes váltogatni, így ha valahol ingyenes drótnélküli internetelérést (WiFi) érzékel, azonnal lekapcsolódik a fizetős mobiltelefonos szélessávú hálózatról (3G).
A mobilos nettelefonálás lehetőségét itthon is egyre többen használják. Számukat lehetetlen pontosan megbecsülni. Az biztos, hogy egyelőre nem az "átlagmobilosok" a hazai Fring-felhasználók, hanem a webes szolgáltatások iránt élénkebben érdeklődő fiatalok és szakemberek. Csepregi János szegedi rendszergazda például többnyire számítógép előtt ülő kollégáit hívja a mobiljára telepített programmal. "Átlagosan havi húsz percet telefonálok ilyen módon, ami azért mondható soknak, mert csak végszükség esetén használom a mobilomat: a legtöbb hívásomat már az interneten bonyolítom" - mondta lapunknak a szakember.
Kollégáival kiszámolták, hogy egy óra Skype-beszélgetés körülbelük 26 megabájtnyi adatforgalomnak felel meg. A Pannon legolcsóbb mobil szélessávú csomagja három gigabájtnyi adatforgalmat tesz lehetővé, ezzel akár 120 órát is beszélhetnének Skype-on keresztül. Csepregi János elmondása szerint a hangminőséggel nincs baj: olyan, mintha a hagyományos számukon hívná ismerőseit, sőt menet közben - például a Szegedhez közeli Sándorfalvára tartó buszon is - megbízhatóan, szakadozás nélkül működik a szolgáltatás.
Riasztó beállítások
A szolgáltatók szerint viszont a szegedi rendszergazdának csupán szerencséje van: "a VoIP jelenleg hangminőségben, megbízhatóságban, a használat egyszerűségében elmarad a hagyományos mobiltelefon szolgáltatástól, különösen mozgás közben" - többek között ezzel indokolta a Vodafone hivatalos válaszában, hogy itthon miért nem tartanak egyelőre a hagyományos GSM szolgáltatást kikerülő, az alacsony mobilinternet-tarifákra játszó drótnélküli VoIP-tól.
A cégnél fontosnak tartották megjegyezni azt is, hogy a Skype és társai csak hálózaton belül biztosítanak ingyenes telefonálási lehetőséget. Tehát csak már felvett partnereinket hívhatjuk így, a hagyományos telefonszámmal rendelkező "idegeneket" nem. Valóban, ha helyhez kötött telefont hívunk, az öt forintba, ha mobilt, az 52 forintba kerül percenként.
Összeolvad az adat és a hang
A Vodafone és a Pannon szerint a technikai érdeklődéssel nem rendelkező felhasználók között nem is igazán lesznek népszerűek az ilyen szolgáltatások, hiszen az emberek többsége telefonálni szeretne, nem pedig mobil operációs rendszert választani, telepítgetni, beállítgatni a telefonján.
A 3 nevű brit mobilcég lépése azonban mindenképpen jelzésértékű: azt mutatja, hogy egyre inkább eltűnik a különbség a hagyományos telefonálás és a mobilinternet között. A Vodafone magyar leányvállalata szerint várhatóan 2010-től lesz elérhető az a technológia, amely már képes lesz mobiltelefonos frekvencián is hatékonyan szállítani az internetes hangot.
Így elképzelhető egy olyan forgatókönyv, hogy nem a hagyományos hang alapú percdíjak teszik majd ki a mobilszolgáltatók legjelentősebb bevételeit. Ez nem azt jelenti, hogy a hangszolgáltatás nem lesz meghatározó, hanem hogy dominánssá válhatnak a fix havidíjért korlátlan adat- és hangforgalmat magukban foglaló díjcsomagok.
L. Nagy Gábor
Menedzsment Fórum