A Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. közleménye ismerteti: az első félévben a külső - elsősorban a német - konjunktúra hatására egyes iparágakban erőteljesen javultak a beszállítóként dolgozó kis- és középvállalatok (kkv) piaci kilátásai. Különösen jó pozícióba került a feldolgozóipar több mint egynegyedét képviselő, és exportját a legerőteljesebben növelő járműgyártás beszállítói köre, amely mintegy 360-380 céget tömörít. A járműalkatrész-gyártók reményeit növelheti az iparág kivitelének májusi, éves szinten 16,3 százalékos növekedése is.
Csakhogy a gyors ütemben bővülő export egyszersmind komoly kihívás elé is állítja a válságot túlélt kkv-kat. Csak azok a cégek tudják kihasználni az új lehetőségeket, amelyek újra fejlesztenek. Erre azonban sokan nem képesek az SZTA kezelői szerint. "A válságot takarékoskodással, alkalmazottak elbocsátásával túlélt beszállítóknak most nemcsak beruházniuk kell, de új munkaerőt is fel kell venniük, amihez többnyire hiányzik a biztos finanszírozási háttér" - idézi a közlemény Csuhaj V. Imrét, a Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. elnök-vezérigazgatóját.
A júniusban elindult, és 14 milliárd forintból gazdálkodó alap a problémán tőkejuttatással segíthet, amivel ismét finanszírozhatóvá válik a szigorodó hitelezési feltételek miatt forráshiánnyal küszködő kis- és középvállalkozói kör. A kkv-k ugyanis nem juthatnak forráshoz pusztán üzleti terv vagy megrendelések bemutatásával, a hitel biztosítékaként ingatlan- vagy gépfedezetet kellene felkínálniuk, de ezek már többnyire jelzáloggal terheltek, sokszor éppen a bővítésképpen elindított korábbi beruházások nyomán.
A kellő tőkével nem rendelkező, hazai tulajdonban levő beszállítók a konjunktúra ellenére hátrányba kerülhetnek, ha ugyanis nem tudják teljesíteni a gyors ütemben növekvő megrendeléseket, kiszorulhatnak a piacról. "Nagy a konkurencia, a gyártók gyorsan törlik a listájukról a megfelelő mennyiség szállítására képtelen vállalkozást, amelynek a helyébe szinte azonnal be tudnak lépni más beszállítók a környező országokból" - hívja fel a veszélyekre a figyelmet az alapkezelő.
A beszállítók tőkehelyzetét jól jellemzi, hogy a mintegy 100 ezer főt foglalkoztató, és szövetségük adatai szerint csaknem 3000 milliárd forintos éves árbevételt elérő járműalkatrész-gyártó szektorban szám szerint fölényben vannak ugyan a tisztán magyar tulajdonban levő kkv-k, a külföldi tőke részesedése mégis 75 százalék. Ebben a szektorban a vállalkozások 10-15 százalékánál folynak most is beruházások, ami a járműalkatrész-gyártók szövetsége szerint akár a duplájára is emelkedhetne, ha megoldódnának a tőkehiányból eredő problémák.
A járműgyártás mellett többek között a háztartási gépgyártásban és az elektronikában is jelentősnek mondható hazai beszállítói kör fejlesztését a tőkealap-kezelő szerint segíthetné egy beszállítói program is. A beszállítók arányát több ágazatban is növelni lehetne tőkejuttatással, a beszállítói kör erősítésével pedig növelhető lenne a hazai kkv-k jelenleg 10 százalék körüli aránya az exportban.
A Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. a Magyar Állam 100 százalékos tulajdonában álló gazdasági társaság, tulajdonosi jogait a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség gyakorolja. Az alapkezelő feladata a Regionális Operatív Programok keretéből felállított Széchenyi Tőkebefektetési Alap 14 milliárd forintos forrásának eljuttatása a magyar KKV-szektor felé, meghatározott időtartamra szóló tőkebefektetés formájában. Az alapkezelő 2015 végéig 120-150 projekt lebonyolítását célozza meg, tőkebefektetési tevékenységét előre meghatározott és transzparens befektetési politika mentén végzi, szakmai alapon kiválasztott befektetési bizottság döntés-előkészítésével.
MTI