4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Nagy nemzetközi multinacionális cégek dominálják annak a listának az élmezőnyét, amelyen a legnagyobb vállalatokat rangsorolták hazai hírnevük alapján. Az első tízben mindössze két magyar cég található, a sereghajtó pedig egy teljesen állami kézben lévő vállalat. Braun Róbert, a kutatást végző BrandAktív partnere az mfor.hu-nak elmondta: a magyar cégeknek elsősorban vízió és stratégia területén lenne mit tanulniuk a nagy multiktól. Szerinte a helyzet ezzel együtt sem tragikus, hiszen a Richter és a Mol már ma is jónevű regionális csoport, és melléjük rövidesen felzárkózhat a Waberer’s is.

Itthon az Audi a legmenőbb  (Fotó:dpa)

Némi meglepetésre nyüzsögnek a nagy nemzetközi multinacionális cégek a B&P BrandAktív napokban nyilvánosságra hozott vállalati hírnév ranglistáján. A top 10-ben nyolc, a top 5-ben pedig négy vállalat – sorrendben: Audi, GE Hungary, Vodafone Magyarország, Nestlé Hungária - található ebből a körből, közéjük a magyar kézben lévő cégek közül csupán az ötödik helyezett Richter és a nyolcadik helyezett Mol tudott beférkőzni.     

Máshol a helyi multik a nyerők

"Nemzetközi tapasztalatok szerint a nagy multinacionális cégek mindenhol a kedveltségi listák élmezőnyében találhatók. A különbség hazánkhoz képest annyi, hogy máshol a helyi multinacionális vállalatok - például a svédeknél az Ikea, a dánoknál a LEGO - vezetik a sort" - kommentálta a felmérés eredményét az mfor.hu-nak Braun Róbert. A Braun&Partners Network cégcsoport ügyvezető partnere szerint a magyarok ezekben a cégekben leginkább a vízió, a stratégia, a professzionalitás meglétét értékelik – azaz a multik képesek magukról hitetni, hogy jó kezekben vannak és tudják, merre haladnak.

A másik végletet két magyar vállalat, a lista utolsó előtti helyén szereplő Malév és a még tőle is jócskán leszakadó, "tök utolsó" MÁV jelenti. Braun Róbert úgy véli, utóbbi két cég "állami kötődései" miatt szerepelt ilyen rosszul, tehát az emberek enyhén szólva sem bíznak az állam által működtetett társaságok hatékonyságában, átláthatóságában és profizmusában.

"Bár a Malévot 2007 tavaszán privatizálták, sokan még mindig nemzeti intézményként tekintenek rá, ráadásul a felmérés készítésekor láttak napvilágot hírek arról, hogy az akkori tulajdonos, Borisz Abramovics nem teljesíti a vele szemben vállalt kötelezettségeit. A MÁV-ot pedig nem kell bemutatni, hiszen ez a cég a rendszerváltás beteg állatorvosi lova" – magyarázta a szakember.

Bejött az OMV-csata a Molnak

Ami a többi magyar szereplőt illeti, a Richter mögött a képzeletbeli dobogó második fokán álló Mol reputációjának kifejezetten jót tett az OMV-vel folytatott viaskodás. "Az emberek az elmúlt időkben ehhez a – részben reputációs – harchoz kötötték a cég nevét, a kutatás szerint ez a kampány jól sült el. Ez is mutatja: minden válság lehet lehetőség is" – állítja Braun Róbert. 

A felmérés eredményei alapján szintén jól cseng a magyarok fülében az összesítésben a 14. helyet megszerző Wabererer’s Holding neve, amely az elmúlt években térségi szinten is meghatározó fuvarozó céggé nőtte ki magát. A szakember szerint Wáberer György cégbirodalmának nagy esélye van arra, hogy hírneve hamarosan a Richterével és a Moléval kerüljön egy szintre. A válság által megtépázott Picknek már nem ilyen jók a kilátásai – a húsipari csoport elsősorban múltjának köszönheti 17. helyét, véli a B&P ügyvezető partnere.

A legnagyobb regionális magyar multik közül a legrosszabbul egyértelműen a mindössze a 30. helyet megszerző OTP szerepelt, amelyet a 31. ING kivételével minden, a listán szereplő iparági versenytársa megelőzött, így a CIB (10.), az MKB (15.), az Allianz (24.) és a K&H (27.) is. Igaz, Braun Róbert a kutatás alapján nem lát helyrehozhatatlan bajt a Csányi Sándor vezette bank hírneve körül, amelyet elemzése szerint "az iparág húzott le", és piacvezető volta, mérete, ismertsége miatt büntették őt leginkább a szektorból a megkérdezettek. 

Leszerepelt a Tesco

A lista további érdekessége, hogy míg a gyógyszergyárak és a távközlési cégek egyértelműen a magas reputációjú cégek közé tartoznak (a Richter, az Egis és a Sanofi-Aventis/Chinoin, valamint a Vodafone, a Pannon és a Magyar Telekom is a mezőny első felében található), addig a kereskedelmi tévék (RTL, TV2) és a nagy áruházláncok (Metro, Tesco) csak a rangsor hátsó felében kaptak helyet.

A méret tehát nem minden: a tavaly 602 milliárd forintos forgalmával a magyar piac legnagyobb élelmiszer-kiskereskedelmi láncának számító, de ezen a listán hátulról ötödik Tescóba a jelek szerint "megélhetési kényszerből", legendás olcsósága miatt járnak a magyarok – megbecsültségről, pláne vonzalomról szó sincs… 

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!