Heike Birlenbach, a Lufthansa európai kereskedelmi alelnöke a konferencián azt mondta, az Amerikai Egyesült Államokban már korábban lezajlott ez a folyamat, ennek köszönhetően a három legnagyobb légitársaság a piac 80 százalékát fedi le, míg Európában ez az arány csak 42 százalék.
Közölte még, hogy 2015-ben átlagosan 4-7 százalékos bővülésre számítanak a közép-kelet-európai régióban, amely magasabb, mint Nyugat-Európában, de az adatok jelentősen változhatnak az emberek fizetőképessége miatt. Ezzel együtt a piacban nagy lehetőségek vannak.
Hozzátette: nagyon fontos szerepük van a diszkont légitársaságoknak a fejlődésben, ezért a hagyományos európai légicégeknek az a feladata, hogy megjelenjenek a piacon a saját diszkont márkájukkal és ezzel emeljék a színvonalat, az elérhető kapcsolatokat. Álláspontja szerint Nyugat-Európához képest Kelet-Európában nagyobb potenciál van az üzleti utazók piacán.
Az ukrajnai és orosz helyzettel kapcsolatban azt mondta, átlagosan 25 százalékkal csökkentették kapacitásaikat Ukrajna felé és középtávon egyik országban sem számítanak jelentős bővülésre, mert senki nem akar befektetni és a privát szektor elkölthető jövedelme jelentősen csökkent.
Simon McNamara, az Európai Légitársaságok Szövetségének képviselője azt mondta, Kelet-Európa mindig jobban fejlődött a nyugathoz képest, mert sokkal több potenciál van a régióban, de túlkapacitás jellemzi a nyugatot. Szintén megemlítette, hogy a piacot szektoronként három szereplő uralja, a többiek szenvedni fognak a következő 5-10 évben, hogy megtalálják a saját piacukat.
Anca Apahidean, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) kelet-európai régióért felelős menedzsere a szervezet adatait idézve elmondta, a legjobban Törökország, Lengyelország, Románia és Szerbia fejlődhet.
MTI