3p

Kelet-Szlovákia, Kassa és Eperjes körzetének beruházási vonzereje a jövőben egyre erőteljesebb lesz, s így a régió az osztrák cégek számára ugródeszkaként szolgálhat az ukrán, a lengyel, az észak-magyarországi és az orosz piac felé, véli a pozsonyi osztrák kereskedelmi képviselet.

Az osztrák vállalatok betelepedése Szlovákia nyugati térségébe felerősödött az uniós bővülés óta. Ezt jelzi, hogy míg ott 1600, addig Szlovákia keleti részében csak 50 osztrák vállalat működik.

A pozsonyi osztrák kereskedelmi képviselet a héten gazdasági küldöttséget meneszt Kassára, valamint 19 osztrák és 90 szlovák vállalat között szervez találkozót. Az osztrák cégeket vonzhatják a kezdeményező szerepből fakadó előnyök, a nyugat-szlovákiai béreknél alacsonyabb bérköltségek, a megfelelően magas képzettségi szint, a kedvező belső infrastruktúra, például a vasúti nyomtávnak a volt szovjet köztársaságokkal való megfelelése is, véli a képviselet vezetője.

Léteznek már olyan Kelet-Szlovákiában megtelepedett cégek - elsősorban a környezetvédelem és a hulladékhasznosítás területén -, amelyek eddig nyugat-szlovákiai üzemüket használták beszállítóként, most azonban újabb kelet-szlovákiai telephely létesítését tervezik. Egyeseket eddig az tartott vissza a betelepüléstől, hogy Bécstől a régió messze, 600 kilométerre fekszik, ráadásul az autópálya az osztrák és a szlovák szakaszon 2010-re épül csak ki teljesen.

A kassai és az eperjesi körzet képviselői - nem éppen szerénytelenül - térségüket "szlovák Svájcnak" nevezik. A 236 ezres lélekszámú Kassán, illetve a 90 ezer lakosú Eperjesen számos jelentős vállalat működik, például a U.S. Steel Kosice, a CFM Slovakia Spisska Nova Ves gépgyártó vállalat, az Embraco, a Vychodoslovenske strojarne, a Chemko Strazske vegyipari vállalat, a Yakazi Wiring Technologies kábelgyártó cég, a Molex elektronikai társaság, valamint a Panasonic AVC Networks, áll az MTI híradásában.

Mint arról a Menedzsment Fórum korábban beszámolt, Szlovákia, mint beruházási célpont a közelmúltban az autóipari óriások figyelmét is felkeltette. A dél-koreai Hyundai Motor és a Kia Motors Zsolnán épít autógyárat, a termelés 2006-ban kezdődik évi 300 ezres gyártási kapacitással. A Peugeot Citroen nagyszombati üzeme szintén 2006-ban kezdi meg a termelést, évi 300 ezer gépkocsival. Az új beruházókkal - a Kia zsolnai üzemét, valamint a Volkswagen meglévő pozsonyi üzemét is beleszámítva - Szlovákiában évente 850 ezer gépkocsit fognak előállítani. Az autógyárak keresik a szakképzett munkaerőt: a Kia összesen 2800, a Peugeot pedig 3500 dolgozót tervez foglalkoztatni.

Kelet-Szlovákiának annál is inkább szüksége lenne az osztrák cégek megtelepedésére, mivel sokan a falvak elnéptelenedésétől tartanak a vidéken helyenként 45 százalékot is elérő munkanélküliség miatt. 1990 és 2001 között 135 szlovák faluban, illetve Besztercebányán és Eperjesen a lakosság egyötödével csökkent. A fiatalok - munka híján - a nagyobb városokba vándorolnak, illetve Csehországban, Ausztriában vagy Írországban keresnek munkát.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!