Az osztrák vállalatok betelepedése Szlovákia nyugati térségébe felerősödött az uniós bővülés óta. Ezt jelzi, hogy míg ott 1600, addig Szlovákia keleti részében csak 50 osztrák vállalat működik.
A pozsonyi osztrák kereskedelmi képviselet a héten gazdasági küldöttséget meneszt Kassára, valamint 19 osztrák és 90 szlovák vállalat között szervez találkozót. Az osztrák cégeket vonzhatják a kezdeményező szerepből fakadó előnyök, a nyugat-szlovákiai béreknél alacsonyabb bérköltségek, a megfelelően magas képzettségi szint, a kedvező belső infrastruktúra, például a vasúti nyomtávnak a volt szovjet köztársaságokkal való megfelelése is, véli a képviselet vezetője.
Léteznek már olyan Kelet-Szlovákiában megtelepedett cégek - elsősorban a környezetvédelem és a hulladékhasznosítás területén -, amelyek eddig nyugat-szlovákiai üzemüket használták beszállítóként, most azonban újabb kelet-szlovákiai telephely létesítését tervezik. Egyeseket eddig az tartott vissza a betelepüléstől, hogy Bécstől a régió messze, 600 kilométerre fekszik, ráadásul az autópálya az osztrák és a szlovák szakaszon 2010-re épül csak ki teljesen.
A kassai és az eperjesi körzet képviselői - nem éppen szerénytelenül - térségüket "szlovák Svájcnak" nevezik. A 236 ezres lélekszámú Kassán, illetve a 90 ezer lakosú Eperjesen számos jelentős vállalat működik, például a U.S. Steel Kosice, a CFM Slovakia Spisska Nova Ves gépgyártó vállalat, az Embraco, a Vychodoslovenske strojarne, a Chemko Strazske vegyipari vállalat, a Yakazi Wiring Technologies kábelgyártó cég, a Molex elektronikai társaság, valamint a Panasonic AVC Networks, áll az MTI híradásában.
Mint arról a Menedzsment Fórum korábban beszámolt, Szlovákia, mint beruházási célpont a közelmúltban az autóipari óriások figyelmét is felkeltette. A dél-koreai Hyundai Motor és a Kia Motors Zsolnán épít autógyárat, a termelés 2006-ban kezdődik évi 300 ezres gyártási kapacitással. A Peugeot Citroen nagyszombati üzeme szintén 2006-ban kezdi meg a termelést, évi 300 ezer gépkocsival. Az új beruházókkal - a Kia zsolnai üzemét, valamint a Volkswagen meglévő pozsonyi üzemét is beleszámítva - Szlovákiában évente 850 ezer gépkocsit fognak előállítani. Az autógyárak keresik a szakképzett munkaerőt: a Kia összesen 2800, a Peugeot pedig 3500 dolgozót tervez foglalkoztatni.
Kelet-Szlovákiának annál is inkább szüksége lenne az osztrák cégek megtelepedésére, mivel sokan a falvak elnéptelenedésétől tartanak a vidéken helyenként 45 százalékot is elérő munkanélküliség miatt. 1990 és 2001 között 135 szlovák faluban, illetve Besztercebányán és Eperjesen a lakosság egyötödével csökkent. A fiatalok - munka híján - a nagyobb városokba vándorolnak, illetve Csehországban, Ausztriában vagy Írországban keresnek munkát.
MTI/Menedzsment Fórum
A szlovák Svájcból jöhetnek piacunkra az osztrák cégek
Kelet-Szlovákia, Kassa és Eperjes körzetének beruházási vonzereje a jövőben egyre erőteljesebb lesz, s így a régió az osztrák cégek számára ugródeszkaként szolgálhat az ukrán, a lengyel, az észak-magyarországi és az orosz piac felé, véli a pozsonyi osztrák kereskedelmi képviselet.