2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Széchenyi-terv eddigi nyertes pályázatai révén 277 milliárd forintnyi beruházás valósulhat meg. Ezeknek több mint a fele az autópályák mentén indul.

Forrás: Világgazdaság

A Széchenyi-terv eddigi nyertes pályázatai révén 277 milliárd forintnyi beruházás valósulhat meg. Ezeknek több mint a fele az autópályák mentén indul. Mivel a sztrádák zömmel a nyugati országrészben épülnek, nem érvényesül a kívánatos területi kiegyenlítő hatás.

A Széchenyi-tervben mostanáig 54,9 milliárd forint állami támogatást ítéltek meg, ennek révén összesen 277 milliárd értékű beruházás indulhat. Ezeknek több mint a fele az M0-s, M1-es, M3-as, M5-ös, M7-es autópályák mellett, továbbá a nyugati határszél (84-es, 85-ös főút) és a Duna mentén jön létre -- derül ki az eddigi 3307 nyertes pályázat elemzéséből.

Az említett útvonalak vonzáskörzetében, a Mosonmagyaróvár--Győr--Tatabánya--Budapest--Pest megye tengelyen az odaítélt támogatások segítségével 145 milliárd forint értékű beruházás jön létre. Ezekhez fűződik a nyertes pályázatok hatására kialakuló új munkahelyek közel 40 százaléka is.

Mindez azonban még nem jelenti azt, hogy látványosan elindult volna a területi kiegyenlítődés folyamata. Bár még nincsenek friss adatok, de az biztos, hogy az 1999-ig rendelkezésre álló statisztikák szerint az infrastrukturális beruházások nem csökkentették a területi különbséget, sőt, azok még 1999-ben is növekedtek. Az autópályák építésének látványos tőkevonzó hatása valószínűleg az azóta eltelt két évben sem nagyon hatott a kiegyenlítődés irányába, hiszen az M3-ason kívül gyakorlatilag az összes építkezés a nyugati országrészben folyik. Igaz, az M3-as autópálya mellett valóban telepedtek le új vállalatok, de 1999 óta itt nem adtak át újabb szakaszt.

Az autópálya-építések várható hatásait és eredményeit tekintve a Széchenyi-terv megállapítja: a sztrádák közvetlen GDP-növekedést eredményeznek azáltal, hogy keresletet támasztanak a nyersanyag- és energiaszektorban, valamint az építési-szerelési szakágazatokban. Az építkezések hatása időben késleltetve jelenik meg a növekedésben és a jövedelemben. Becslések szerint a generált jövedelemnövekmény 70 százaléka az autópálya-fejlesztéssel érintett térségben, 30 százaléka pedig az ország egyéb területein jelentkezik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!