2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A korábbinak a felére csökkentette a légitársaságok idei összesített veszteségére vonatkozó előrejelzését a nemzetközi légiforgalmi szövetség (IATA).

A szervezet csütörtökön közölt elemzése szerint az ágazat 2,8 milliárd dollár veszteséget szenved el 2010-ben. A 240 légitársaságot tömörítő szövetség három hónapja még 5,6 milliárd dolláros mínuszt valószínűsített, az utaskilométerre jutó hozam "rendkívül alacsony" szintje miatt. Időközben nagyot javult a helyzet. "Látjuk már, ahogyan lassan kiderül az ég a gépeink előtt" - nyilatkozott Giovanni Bisignani, az IATA vezérigazgatója.

A személyszállításban éves szinten 2 százalékkal emelkedhet a hozam, míg a teherszállításban 3,1 százalékos javulás várható 2010-ben. Tavaly mindkét mutató 14 százalékkal romlott. Az utasforgalom 5,6 százalékkal bővülhet a tavalyi rekord mértékű, 3,5 százalékos visszaesés után, a teherforgalomban pedig 12 százalékos növekedést vár az IATA a 2009-ben elszenvedett 10,1 százalékos éves szintű zuhanás után.

A javulás már tavaly év végén megindult, így a 2009-re várt 11 milliárd dolláros veszteség is mérséklődhet, 9,4 milliárd dollár lehet. A növekedés motorja Ázsia és Latin-Amerika, Európa és Észak-Amerika pedig lemarad. "Kétüteművé alakul a repülési ágazat" - mondta Bisignani, aki szerint 2010-re esik majd a polgári repülés eddigi legmélyebb válságát követő kilábalási szakasz közepe. A veszteség mérséklődik, a bevétel pedig 44 milliárd dollárral több lehet a tavalyinál, de 43 milliárd dollárral kevesebb a 2008-as csúcsnál.

A kőolajár azonban keresztülhúzhatja a számításokat. Az előrejelzés hordónkénti 79 dolláros árral számol, ami összesítve 132 milliárd dolláros, a légitársaságok működési költségének negyedét kitevő terhet jelent. "Az olajár alakulása a legnagyobb kockázat" - mondta a szervezet vezetője.

Az IATA adatai szerint eddig már több mint 30 légitársaság ment csődbe a válság miatt, és a tagvállalatok összesített adóssága elérte a 200 milliárd dollárt. "Van néhány dolog, amire egyáltalán nem alkalmas a mostani helyzet. Ilyen a fizetésemelés, a szolgáltatások árának emelése, és legfőképpen a sztrájk" - mondta Giovanni Bisignani.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!