A két társaság csütörtökön jelentette be, hogy Japán vezető acéltermelője, a Nippon Steel felvásárolja a 11 milliárd dollárra értékelt Sumimotót. Az ügylet végrehajtásához azonban szükséges a japán piacfelügyeleti hatóság engedélye.
A japán acélipar nagy nehézségekkel küzd mivel több szigetországi autógyártó is egyre kevesebb járművet gyárt Japánban, továbbá erős versenytársakká nőtték ki magukat a dél-koreai és kínai acéltermelők. Gondokat okoznak a magas nyersanyagárak is: az ausztráliai áradások miatt a vasérc és a szén ára is jelentős mértékben megugrott. A Reuters által megkérdezett elemzők arra számítanak, hogy a szén tonnánkénti ára a második negyedévben, történelmi csúcsot jelentő 165 dolláron tetőzik.
A valaha volt ötödik legnagyobb acélipari tranzakciónak köszönhetően létrejövő új vállalat - 2010-es adatokkal számolt - 47,8 millió tonnás termelésével az indiai ArcelorMittal mögött a világ második legnagyobb acéltermelőjévé lépne elő, megelőzve a kínai Baosteelt.
Jeremi Capron, a CLSAnalyst elemzője szerint a létrejövő vállalat rendkívül versenyképessé válhat Ázsiában, mivel "a legjobb termékpalettával rendelkezik majd, ami az építőipari acéltermékektől az autólemezeken és vastaglemezeken át a varrat nélküli csővezetékekig terjed majd". Ez egyedülálló a piacon, az ArcelorMittal sem rendelkezik ilyen széles kínálattal - tette hozzá.
A japán kormány is üdvözölte a terveket. Katszuja Okada, a kormányon lévő Japán Demokrata Párt főtitkára elmondta: "Ez egy fontos döntés a növekedési stratégia szempontjából".
A két vállalat még nem bízott meg pénzügyi tanácsadót az ügylet lebonyolításához, ahogy arról sem született még döntés, hogy milyen arányban és milyen feltételekkel olvadnának össze.
MTI