3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Szeptember elején a Wizz Air-szerződés megkötésének alkalmából Budapesten járt az Airbus alelnöke. Christian Scherer az mfor.hu-nak adott exkluzív interjújában a Boeinggel folytatott versengésről, térségünk jelentőségéről, a fapados piacról és a közelmúlt légiipari katasztrófáiról beszélt.

Megnyirbálnák a Boeing állami támogatásait

- A csúszás mellett más történés is fejtörést okozhat az Airbus vezetőinek. Május végén az amerikai kormány a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) elé vitte az Airbus állami támogatásának ügyét. Az USA-t aggasztja, hogy az EU 1,4 milliárd euró támogatásban részesítené az európai konszern új modelljét, az A 350-est, az új Boeing 787-es potenciális vetélytársát. Válaszul az EU ellenpanaszt nyújtott be az amerikai társaság ellen a WTO-nál, mert szerinte törvénytelenül jut állami támogatáshoz. Adataik szerint a Boeing 1992 óta mintegy 23 milliárd dollárnyi szubvenciót kapott. Hol tart most az ügy?

[ajanlo=546][igazitas=left/]- Jelenleg is folynak a tárgyalások az Egyesült Államok és az EU vezető illetékesei között. Az Airbus a maga részéről nyugodt, és reméli, hogy a két blokk képes lesz kompromisszumot kötni.

- Mire alapozzák ezt a magabiztosságot? A bújtatott állami anyagi segítség vádja kölcsönös. Korábban a Boeing úgy nyilatkozott: kész lemondani a támogatásról abban az esetben, ha az Airbus is ezt teszi.

- Az EU és az USA 1992-ben aláírt egy kétoldalú szerződést speciálisan a civil légiközlekedésre vonatkoztatva. Ehhez cégünk szigorúan tartotta magát, az amerikaiak viszont továbbra is a átláthatatlan szubvenciókkal éltek, a NASA kutatási költségvetésétől kezdve különféle katonai szerződésekig.

A jelenlegi helyzet szerint az Airbusnak adott állami támogatás szabályozás alatt áll, a Boeingnak adott indirekt szubvenció viszont nem. Tisztában vagyunk ezek létezésével, mégha az amerikaik ezt próbálják is elhallgatni. Célunk, hogy a közvetett támogatások váljanak láthatóvá, és egyúttal szorítsák keretek közé azokat.

- Mennyi esélyt lát erre?

[ajanlo=547][igazitas=right/]- Nagy reményeket fűzünk a tárgyalásokhoz. Kíváncsiak vagyunk, hogyan keverednek ki majd az amerikaiak abból a csapdából, amelyet ők maguk ástak azáltal, hogy megtámadtak minket. A remélhetőleg megszülető kompromisszum nekünk csak előnyös lehet.

- Az elmúlt hónapokban feltűnően sok légi baleset történt. Sok közülük halálos áldozatokat is követelt...

- A repülésbiztonság nálunk minden területen top prioritású, ennek fokán folyamatosan próbálunk javítani. Statisztikai szempontból elégedettek lehetünk, és büszkék vagyunk arra, hogy gépeink is jó biztonsági tanúsítvánnyal rendelkeznek.

- Ennek ellenére Önök is részben érintettek, hiszen nyáron az Air France Airbusa Torontóban leszállás közben - feltehetően az eső miatt - túlfutott a pályán és kigyulladt. Bár kimutatások szerint a balesetek nagy része a pilóták hibájára, illetve egyéb emberi mulasztásra vezethető vissza, az ilyen esetek veszélyeztethetik a gyártó hírnevét is...

- Ettől nem félünk. A torontói eset nem követelt áldozatot, mint ahogy a többi szerencsétlenségnél sem Airbus-gép zuhant le. Ráadásul a statisztikák nagyon kedvezőek, legyen szó akár az Airbusról, akár a Boeingről.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!