Megnyirbálnák a Boeing állami támogatásait
- A csúszás mellett más történés is fejtörést okozhat az Airbus vezetőinek. Május végén az amerikai kormány a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) elé vitte az Airbus állami támogatásának ügyét. Az USA-t aggasztja, hogy az EU 1,4 milliárd euró támogatásban részesítené az európai konszern új modelljét, az A 350-est, az új Boeing 787-es potenciális vetélytársát. Válaszul az EU ellenpanaszt nyújtott be az amerikai társaság ellen a WTO-nál, mert szerinte törvénytelenül jut állami támogatáshoz. Adataik szerint a Boeing 1992 óta mintegy 23 milliárd dollárnyi szubvenciót kapott. Hol tart most az ügy?
[ajanlo=546][igazitas=left/]- Jelenleg is folynak a tárgyalások az Egyesült Államok és az EU vezető illetékesei között. Az Airbus a maga részéről nyugodt, és reméli, hogy a két blokk képes lesz kompromisszumot kötni.
- Mire alapozzák ezt a magabiztosságot? A bújtatott állami anyagi segítség vádja kölcsönös. Korábban a Boeing úgy nyilatkozott: kész lemondani a támogatásról abban az esetben, ha az Airbus is ezt teszi.
- Az EU és az USA 1992-ben aláírt egy kétoldalú szerződést speciálisan a civil légiközlekedésre vonatkoztatva. Ehhez cégünk szigorúan tartotta magát, az amerikaiak viszont továbbra is a átláthatatlan szubvenciókkal éltek, a NASA kutatási költségvetésétől kezdve különféle katonai szerződésekig.
A jelenlegi helyzet szerint az Airbusnak adott állami támogatás szabályozás alatt áll, a Boeingnak adott indirekt szubvenció viszont nem. Tisztában vagyunk ezek létezésével, mégha az amerikaik ezt próbálják is elhallgatni. Célunk, hogy a közvetett támogatások váljanak láthatóvá, és egyúttal szorítsák keretek közé azokat.
- Mennyi esélyt lát erre?
[ajanlo=547][igazitas=right/]- Nagy reményeket fűzünk a tárgyalásokhoz. Kíváncsiak vagyunk, hogyan keverednek ki majd az amerikaiak abból a csapdából, amelyet ők maguk ástak azáltal, hogy megtámadtak minket. A remélhetőleg megszülető kompromisszum nekünk csak előnyös lehet.
- Az elmúlt hónapokban feltűnően sok légi baleset történt. Sok közülük halálos áldozatokat is követelt...
- A repülésbiztonság nálunk minden területen top prioritású, ennek fokán folyamatosan próbálunk javítani. Statisztikai szempontból elégedettek lehetünk, és büszkék vagyunk arra, hogy gépeink is jó biztonsági tanúsítvánnyal rendelkeznek.
- Ennek ellenére Önök is részben érintettek, hiszen nyáron az Air France Airbusa Torontóban leszállás közben - feltehetően az eső miatt - túlfutott a pályán és kigyulladt. Bár kimutatások szerint a balesetek nagy része a pilóták hibájára, illetve egyéb emberi mulasztásra vezethető vissza, az ilyen esetek veszélyeztethetik a gyártó hírnevét is...
- Ettől nem félünk. A torontói eset nem követelt áldozatot, mint ahogy a többi szerencsétlenségnél sem Airbus-gép zuhant le. Ráadásul a statisztikák nagyon kedvezőek, legyen szó akár az Airbusról, akár a Boeingről.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum