2500 óra próbarepülés
[ajanlo=546][igazitas=right/]A berepülési programban összesen öt A380-as vesz majd részt. Az MSN 001-es legfontosabb feladata a gép fő műszaki jellemzőinek meghatározása, a vezetési technika tökéletesítése. Az MSN 004-es a géptípus teljesítményrepüléseinek próbapadja lesz majd, a további két A380-ast pedig már teljes egészében ülésekkel és fedélzeti rendszerekkel rendezik majd be, illetve tesztelik az utaskabin hangszigetelését is. Ugyanezek a gépek szolgálnak majd a leghosszabb útvonalrepülések próbájára, s ezeken szimulálják majd a mindennapos kereskedelmi repülések valós körülményeit, valamint a gép kompatibilitását a különböző repülőtéri rendszerekkel.
A gyári kísérleti repülések sorozatában egy ötödik A380-as is részt vesz majd. Ezt az Engine Alliance GP7200-as hajtóműveivel fogják felszerelni, s fő feladata lesz mindazon repülési tesztek végrehajtása, amelyek ehhez a hajtóműtípushoz kötődnek. Az A380-as teljes repülési tesztprogramja összesen több mint 2500 repült órát foglal magába. A tesztek végeztével kerül sor a hatósági engedélyeztetésre.
Az eredeti tervek szerint az A380-ast elsőként, 2006 végén a Singapore Airlines állítja majd forgalomba, az Air France és a Lufthansa pedig 2007 őszén teszi meg ugyanezt.
A szuperjumbóra, amelynek sorozatgyártását jövőre kezdik meg, eddig 16 vásárlótól 159 megrendelés futott be, 10-15 vevővel pedig jelenleg is folynak a tárgyalások. A cég nemrég elismerte, hogy 2010-ig az eddigieken felül további 30 darab A380-asra találna vevőt, ám a kapacitás végessége miatt ezt nem tudja vállalni.
A társaság a már bevállalt rendeléseknek sem tud időben eleget tenni. Christian Scherer alelnök az mfor.hu-nak korábban elmondta: átlagosan 6-7 hónapot csúsznak majd a szállítással. Scherer ezt azzal magyarázta, hogy egyrészt már így is több szuperjumbót adtak el az eredetileg tervezettnél, másrészt a légitársaságok váratlan ötletekkel rukkoltak elő a belső tér elrendezését illetően. Az A 380-as listaáron 282-302 millió dollárba kerül.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum