Amerikai mintára
Az Egyesült Államokban szeretnek nevet adni bizonyos napoknak, így született meg a Black Friday (fekete péntek) forgalma, mely hagyományosan a karácsonyi vásárlási roham rajtját jelenti, minden évben a Hálaadás utáni nap. Mostanra bevett gyakorlat, hogy a legtöbb cég ilyenkor kezd komoly leárazásokba a karácsonyi vásárlói roham előtt, a vevők rendre elárasztják az üzleteket.
2006 óta az internetes kereskedők is rácsatlakoztak a fekete péntekre, akkor született meg a Cyber Monday, mely a Black Friday utáni első hétfő. Idén a fekete péntek november 26-án lesz a tengerentúlon, ebből következően a Cyber Mondayt november 29-én tartják az internetes kereskedők.
A Cyber Monday létjogosultságát egyébként a számok is igazolják, hiszen a 2006-os debütálás óta évről évre nő az ezeken a napokon elköltött összeg, még a válság miatt visszaeső kiskereskedelmi fogyasztás sem okozott komoly törést. Az első alkalommal 610 millió dolláros forgalmat regisztráltak az online webáruházak ezen a napon, míg tavaly már átlépte a bűvös egymilliárd dollárt az elköltött összeg. 2009-hez képest 2010-ben 16 százalékos volt a növekedés az Egyesült Államokban ezen a napon.
Az amerikai "jeles" napok közül a Cyber Monday csak a legismertebb, további két napot tartanak számon az internetes kereskedelemben. A Green Monday általában december második hétfője, az eBay általában ezen a napon regisztrálja a legnagyobb forgalmat. Emellett ismert még a Free Shipping Day fogalma, ez a nap az idén december 17-18-ára esik. Hagyományasan ez az utolsó nap, amikor a megrendelt termékek még karácsony előtt megérkeznek az ügyfelekhez, ilyenkor a cégek ingyenes szállítással csalogatják a vevőket.
Már tavaly próbálták itthon is meghonosítani
Magyarországon 2010-ben rendezték meg először az Ingyenes Szállítás Napját, amikor összesen 241 hazai webáruház vállalta, hogy ingyenesen szállítja házhoz a megrendelt termékeket. Az utólagos felmérések szerint azon a napon a résztvevő webáruházak forgalma 5,63-szor volt nagyobb, mint egy normál decemberi napon. Száz látogatóból 4,5 vásárolt azon a napon, ez az arány egy átlagos nap 1,5 körül van. A webáruházak 91 százaléka elégedett volt a december 16-i forgalmával.
Talán a tavalyi sikeren felbuzdulva idén folyamatosan igyekeznek fenntartani az érdeklődést a karácsonyi szezonban az internetes kereskedők. Már most is fut a Zöld Hétfő, mely azt jelenti, hogy minden hónap első hétfőjén a jelentkező webáruházak ingyenes szállítást vállalnak. Ez már most is így volt november 7-én, de az igazi "roham" december 5-én, a karácsony előtti utolsó Zöld Hétfőn várható.
A Zöld Hétfő mellett szintén új kezdeményezés az DotCommerceday, mely november 24-én lesz, ez a magyar internetes vásárlás napja. Az akció honlapja szerint eddig viszonylag kevés cég csatlakozott kedvezményekkel, de az EasyJet például 10 százalékot elenged minden Budapestről induló járatára szóló repülőjegy árából, míg a Praktiker webáruháza 15 százalékos kedvezményt ad minden termékre.
Az idén először meghirdetett "akciós napok" mellett december 15-én lesz a második magyar Ingyenes Szállítás Nap, melyre az akció honlapja szerint már több mint száz hazai webáruház jelentkezett, és még több mint egy hónap van az akcióig, addig folyamatosan jelentkezhetnek a cégek.
Beke Károly
mfor.hu