A német szövetségi DLR légiforgalmi és űrkutatási központ (Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt) négy partner bevonásával vizsgálja majd földgáz alapú üzemanyagok tömeges alkalmazásának lehetőségeit a polgári légiközlekedésben. Az erről szóló szerződést kedden írták alá Dohában.
A DLR a Shell, a Qatar Science & Technology Park, a Texas A&M University és a Rolls Royce hajtómű gyártóval együtt a GTL (gas-to-liquid) gáz cseppfolyósító eljárások optimális alkalmazásának lehetőségeit kutatja majd az elkövetkező három évben.
A Qatar Airways légitársaság menetrend szerinti Airbus A340-es gépe első alkalommal repült Londonból Katarba félig szintetikus üzemanyaggal tartályaiban.
A DLR égéstechnológiai intézetének vezetője Manfred Aigner szerint a GTL (gas-to-liquid) gáz cseppfolyósító technológia továbbfejlesztett eljárása megteremtheti átmenetet a bio-üzemanyagok egy teljesen új generációjának, a BTL (biogas-to-liquid) alkalmazása felé.
A tervek szerint a GTL üzemanyagot Katarban 2012-től már kereskedelmi mennyiségben, évi egymillió tonnás nagyságrendben állítják majd elő.
Az Air New Zealand egy Boeing B747-es gépe tavaly szeptemberben kísérleti repülést hajtott végre félig hagyományos kerozinból és jatropha olajból álló üzemanyag keverékkel. Az üzemanyag egy 11 ezer kilométeres interkontinentális úton 1,2 százalékos, azaz 1,4 tonnás üzemanyag megtakarítást tesz lehetővé.
Az alternatív üzemanyagok óriási alkalmazási potenciállal rendelkeznek a légiközlekedésben. Az Airbus szerint arányuk 2025-re elérheti a felhasználás egy negyedét is. A Lufthansa 2020-re 5-10 százalékos bekeverési arány elérését tűzte ki célul.