Az előkészületi lépések a személyszállításra és a vasúti infrastruktúra fókuszálnak, a kormányzati döntés megelőlegezése nélkül megpróbálnak üzleti terveket, variációkat készíteni ezekre a területekre.
Átal László, a MÁV Zrt. portfólió-kezelési általános vezérigazgató-helyettese kiemelte: 2009-ben a MÁV pénzügyi helyzete rendezett, 2010-ben azonban sok bizonytalansági tényező van, de ha a közszolgáltatási szerződést időben meg lehet kötni, akkor nem lesz gond.
Andrási Miklós utalt arra, hogy kedden egyeztetett a szakszervezetekkel. A vasutas érdekképviseletek október 20-áig tájékoztatást kapnak az átalakításról, a mellékvonalakkal kapcsolatos elképzelésekről, és a kormány a szakszervezetekkel történt konzultációt követően október végéig meghozza a döntést. Az elnök-vezérigazgató kitért arra, hogy egyeztetnek a vasutasok menetdíj-kedvezményéről is. A 2010-re vonatkozó kedvezményről a kormányzati döntés várhatóan november végén lesz meg.
Átal László a MÁV pénzügyi helyzetével kapcsolatban elmondta, hogy 2009-ben a MÁV-START Zrt.-vel az év közepén kötötte meg az állam a közszolgáltatási szerződést, júliustól kezdett a céghez beérkezni a megrendelt szolgáltatás után a költségtérítés. Az év első felében a MÁV Zrt. finanszírozta a személyszállító leányvállalata működését a MÁV Cargo privatizációjából befolyt bevétel egy részéből.
A vezérigazgató-helyettes kitért arra, hogy a pályavasút működtetésére jelenleg nincs közszolgáltatási szerződés, de 2010 után már várható. A jelenleg a MÁV Zrt.-hez tartozó pályavasút az idén 389 millió forint költségtérítést kap a költségvetésből, és ez, valamint a befolyó pályahasználati díj nem elegendő a fenntartásra, fejlesztésre, 45-50 milliárd forintot "nem fizet meg senki" a pályahasználatért. Elhangzott, hogy a MÁV Zrt.-nél az idén 64 milliárd forint veszteség várható.
Zsoldos Marianna, a MÁV Zrt. humán erőforrás igazgatója megerősítette a társaság korábbi közlését, hogy a vezetői végkielégítések, a távozáskor kapott juttatások a jogszabályok szerint történtek.
Andrási Miklós elmondta, hogy a MÁV Zrt. felügyelőbizottsága már korábban belső vizsgálatot kért a jelenlegi vezetői szerződésekről, és ezt a közlekedési miniszter terjesztette ki a korábbi évek kifizetéseire is. Arra a kérdésre, hogy visszamenőleg meddig és mikorra kérte a miniszter a belső vizsgálat lezárását a kifizetésekről, elhangzott: még nem érkezett meg a társasághoz az erről szóló levél. A belső vizsgálat befejezését követően az eredményről tájékoztatást adnak.
Kérdésre válaszolva elhangzott, hogy a 2010. évi költségvetés elfogadását követően derül majd ki, hogy a tervezett 40 milliárd forint elvonás a közösségi közlekedésből miként érinti a vasúti céget. Ha a döntés végleges lesz, akkor ezt a hiányt egyéb forrásból pótolni kell.
MTI/Menedzsment Fórum