Az e-businessen belül jelenleg a keresőmarketing hozza a leggyorsabban növekvő profitot: a reklámnak erre a formájára 2001-ben 369 millió dollárt költöttek, 2005-ben pedig több mint hússzor ennyit, nyolcmilliárd dollárt fordítanak majd az előrejelzések szerint. A kirobbanó siker oka, hogy a keresőmarketing közvetlenül a célcsoporthoz szól, viszonylag olcsó, ráadásul a hatékonysága rendkívül pontosan mérhető, írja a CNN.com.
A keresőmarketing lényege, hogy a reklámozók internetes keresőktől - például a Google-tól vagy a Yahoo-tól - megvásárolják a termékükre vagy szolgáltatásukra vonatkozó kulcsszavakat, és amikor valaki ezekre a szavakra keres rá, elsőként az ő ajánlatukat tartalmazó linkre bukkan rá. A hirdetőknek annak megfelelően kell fizetniük, hogy hányan kattintottak rá a linkre.
A keresőmarketing előnye, hogy a cég terméke, szolgáltatása olyan emberekhez jut el vele, akik az iránt már eleve érdeklődnek. Ennek tükrében a reklámnak ez a típusa rendkívül hatékony, és emellett költségkímélő is. Amerikai felmérések szerint az egy vásárló megszerzésére jutó költség ezzel a módszerrel csak 8,5 dollár, míg ugyanez bannerekkel 50, e-mail küldésével 60, direkt levelekkel pedig 70 dollárba kerül. (A rádiós és tévés hirdetésekre vonatkozóan nincs adat.)
Persze, mint mindennek, a keresőmarketingnek is vannak hátrányai. Szakértők szerint a kattintások 5-20 százaléka spekuláció, a célja a hirdető költségeinek feltornázása. Előfordulhat az is, hogy a reklámozni kívánó cég saját üzleti partnereivel versenyez egy-egy kulcsszó megszerzéséért, ami esetenként jelentősen növelheti az árat. Ennek ellenére a keresőmarketing népszerűsége a következő években várhatóan továbbra is meredeken nő majd.
Menedzsment Fórum
Aranybánya a keresőmarketing a hirdetőknek
A keresőmarketing népszerűsége ugrásszerűen nő: előrejelzések szerint a hirdetők 2005-ben nyolcmilliárd dollárt költenek majd a reklám e típusára, hússzor többet, mint négy évvel korábban.