2p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Számos amerikai tanulmány szerint a vezetők sztárolása nem tesz jót a vállalatoknak.

Egyre inkább felismerik a cégek, hogy a hangzatos nevek nem mindig társulnak vezetői hozzáértéssel. Az utóbbi időben számos nagy név esett áldozatul, gondoljunk csak Dennis Kozlowskira (Tyco) vagy Jacques Nasser-re (Ford). Helyüket megbízható, nagy munkabírású emberek vették át, akiknek talán neve nem cseng ismerősen, a vállalat jövője azonban biztosabb kezekbe kerül általuk.

Számos kutatás kételkedni látszik a karizmatikus vezető értékeiben. A Harvard Business Review most megjelent számában úgy érvvel, hogy a karizmatikus vezetői választás mögött egyszerű vállalati meggyőződés áll. A cég teljesítményére – noha ezt figyelemre méltó bizonyíték gyakran nem támasztja alá - „misztikus” hatást gyakorolhat egy karizmatikus vezető. Valójában a tanulmányok jelentős része szerint a teljesítmény alakulása mögött 10-20%-ban a gazdaság, míg 30-45%-ban az adott ipar helyzete áll. (Így is marad egy nem elhanyagolható 35-60%!)

A vállalatok gyakran a vezetővel fizettetik meg a tévedéseket. a távozó helyett gyakran karizmatikus külső személy kerül az irányítói posztra, bízva az illető képességeiben. 37%-ban azonban a vezetői cserékért az elbocsátások tehetők felelőssé. Azok a vállalatok, ahol menesztésre kényszerülnek háromszor kisebb arányban választanak új főnököt a cég falain kívülről. A kaliforniai egyetem kutatásai szerint semmivel sem jobbak az új irányítók, mint előző kollégáik voltak. Az újonnan érkezettek a bevételt, s a részvények árát is csekély mértékben befolyásolják.

Csak egyetlen területen tapasztalható egyértelműen a karizma kifizetődése: a floridai egyetem 59 nagyvállalatnál végzett felmérést amiben arra próbáltak választ találni, valóban van-e kapcsolat karizma és vállalati eredmény között. Habár ezt nem sikerült eredményekkel alátámasztani meglepő következtetésre jutottak a fizetéseket vizsgálva. Jóval magasabb díjakkal jutalmazzák a hangzatos nevek viselőit, mint szerényebb kollégáikat. Összegfoglalóul megállapították, hogy legalább annyira hasznos a vezetőknek a jól csengő név, mint amilyen káros a részvénytulajdonosok számára.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!