4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hamarosan áttörésre kerülhet sor az EU-csatlakozási tárgyalások 1999 vége óta egy helyben topogó környezetvédelmi fejezetében.

A magyar fél arra készül, hogy a korábban előterjesztett átmeneti mentességi igények közül négyet visszavon -- tudta meg a Világgazdaság. Emellett több más korábbi igényét is felülvizsgálná, illetve pontosítaná hazánk, bizonyos területeken jelentősen csökkentve a kért felmentések időtartamát. A kiegészítő tárgyalási álláspontot február végéig szándékozik benyújtani a kormány Brüsszelben, ami lehetővé teheti, hogy a környezetvédelmi témát Magyarország június végéig lezárja a csatlakozási tárgyalásokon.

Brüsszelben a legutóbbi környezetvédelmi technikai tárgyalásokon 14 környezetvédelmi direktíva megtárgyalására került sor. A megbeszélésen a felek egyetértettek abban, hogy módosítani kell a magyar átmeneti mentességi álláspontot. Öt esetben nagy valószínűséggel nem lesz szükség mentességre - mondta lapunknak Vass Nándor, a Környezetvédelmi Minisztérium integrációért felelős helyettes államtitkára.

Kilenc direktíva a korábban benyújtott álláspontunkat tartalmazta, ebből négynél jó esély van a visszavonásra. Szinte bizonyos, hogy nem kérünk mentességet a levegőtisztaság-védelem, a felszín alatti vizek minőségének védelme és az alkálihigany témakörben. A negyedikről még folynak a tárgyalások.

Február végén nagy valószínűséggel jelentősen csökkentett mértékű igényt nyújtunk be 3-4 témakörben. Ennek lényege az úgynevezett "leánydirektívák" adta lehetőségek kihasználása. A helyettes államtitkár példaként említette, hogy bizonyos csomagolóanyagok újrahasznosítási aránya nálunk jobb az unió által elvártnál, esetenként eléri a 35 százalékot. Ezért nem célszerű a csomagolóeszközökre általában kérni az átmeneti mentességet, hanem csak azokra, amelyeknél nem leszünk képesek bizonyos időn belül elérni a 15 százalékos újrahasznosítási arányt.

Várhatóan mérsékeljük a települési szennyvizekkel kapcsolatos igényünket is. A feltételek teljesítésének határidejét nagy valószínűség szerint a csatlakozástól számított 15 év helyett nyolcra mérsékeljük. A felszín feletti vizekbe bocsátott szennyező anyagok esetében is a leánydirektívákat alkalmazzuk. E területen sem általában fogalmazzuk meg a mentességi igényünket, hanem konkrétan megnevezzük, mely szennyező anyagokra és milyen határértékre kérünk türelmet és melyekre nem.

Minél megalapozottabb és részletesebb ugyanis az igény, annál kedvezőbb a fogadtatás -- számolt be tárgyalópartnerei hozzáállásáról Vass Nándor.

Ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy Brüsszel igen pontos számításokat és több szempontból megindokolt terveket vár. Ezekben szerepelniük kell a műszaki, gazdasági és jogi helyzetnek.

Bizonyosnak látszik az erőművek kibocsátási határértékével kapcsolatos mentességi igényünk változatlan fenntartása. Ennél például 2004--2008 közötti határidőt szándékozunk vállalni. Indokolnunk kell, hogy milyen ütemben, milyen műszaki tartalommal kívánunk beruházásokat végrehajtani, milyen környezeti hatással, és milyen költségvetéssel számolunk. A tervezett forrásokat részletesen kell ismertetnünk. Szerepeltetni kell a központi költségvetés és a cégek saját vállalásait, a hiteleket és a nemzetközi támogatásokat is.

Brüsszel felé nem fordulhatunk indokolatlan mentességi kérelemmel -- hangsúlyozta Vass Nándor. Számolnunk kell azzal is, hogy az unió nemtetszéssel fogadja, ha az előcsatlakozási támogatásokat bármilyen ok miatt, például azért nem tudjuk felhasználni, mert nem vagyunk képesek biztosítani a társfinanszírozást -- figyelmeztetett.

Nehezen képviselhető az átmeneti mentességi igény, ha az igénylői kör nem képes a Brüsszel által megkívánt adatszolgáltatásra -- mutatott rá a helyettes államtitkár, megemlítve a vegyi, az energia- és az önkormányzati szektort. Egyúttal azt is elmondta, hogy időnként akadozik a gazdasági, a belügyi és a vízügyi minisztérium adatszolgáltatása is. Így a környezetvédelmi tárca mint a 22-es fejezetért felelős minisztérium nehezen tudja képviselni az átmeneti mentességi igényt a csatlakozási tárgyalásokon -- tette hozzá.

Egyúttal elmondta, az EU részéről nagyfokú segítő szándékot tapasztalt a január 17-ei technikai konzultációt megelőzően is. A svéd nagykövet már december közepén tárgyalt Turi-Kovács Béla környezetvédelmi miniszterrel. A 12 fős magyar delegáció előterjesztését nyolcfős uniós szakértő tárgyalta. Colin Wolfe, a bizottság főtárgyalója arra figyelmeztetett, hogy minél megalapozottabbak az átmeneti mentességi igényeink, annál kedvezőbb lesz a fogadókészség. Érthető az óvatosság, hiszen a mentesség birtokosa gazdasági előnyhöz jut, amit a tagországok lobbistái nem néznek jó szemmel -- mutatott rá a helyettes államtitkár.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!