A Magyarországon dolgozó szlovák állampolgárok száma egyes becslések szerint megháromszorozódott az EU-csatlakozás óta. Mindenesetre tény, hogy a magyar munkáltatók egyre több szlovák ingázót foglalkoztatnak az ország északi részén lévő üzemekben. Az új szlovákiai beruházások miatt azonban megfordulhat a tendencia.
Ahogy azt Tóth László, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium stratégiai főosztályvezetője a Menedzsment Fórumnak elmondta: "Egyelőre nem fedezhetők fel olyan határmenti munkaerő-áramlások, amik egyértelműen az EU tagsághoz köthetők. Jelenleg egy kiegyenlítődési folyamat zajlik, amit a térség különböző gazdasági fejlettségű országaiban tapasztalható bérkülönbségek okoznak." A vonzerőt a magasabb magyar bérek jelentik, de a látszat ellenére ez a jelenség csak munkaerőhiányt pótol.
Magyarország azért különösen vonzó a dél-szlovákiai munkaerő számára, mivel a magas munkanélküliség sújtotta térségben a
hazai minimálbér kifejezetten jó fizetésnek számít. Azok a magyarok, akik nem elégednek meg a szlovákok által vállalt alacsony bérrel, legújabban délebbre és nyugatabbra (elsősorban osztrák, német és szlovéniai területekre) vándorolnak, az
ottani - magyar viszonylatban - magas fizetések miatt.
Más szakértők szerint azonban a valóságban a határ menti gyárakban egyre több és több szlovák munkaerőt alkalmaznak és ezzel az új (bér)verseny helyzettel igenis számolni kell. A Suzuki esztergomi gyárában például a dolgozók 40 százaléka, 2700 szlovák állampolgár van, és a Nokia üzemében is több százan dolgoznak Szlovákiából.
Az egyesek szerint aggodalomra is okot adó munkaerő-vándorlási tendencia a nagy szlovákiai autóipari beruházások miatt azonban
megfordulhat. A befektetések szempontjából ugyanis északi szomszédunk egyike a legjobb helyeknek Európában, köszönhetően az egykulcsos, 19 százalékos nyereségadónak és személyi jövedelem-adónak. Az elmúlt két évben két nagy nyugati autógyár is megtelepedett az országban.
A dél-koreai Hyundai Motor és a Kia Motors egysége Zsolnán épít autógyárat, a termelés 2006-ban kezdődik évi 300 ezres gyártási kapacitással. A Peugeot Citroen nagyszombati üzeme szintén 2006-ban kezdi meg a termelést, évi 300 ezer gépkocsival. Az új beruházókkal - a Kia zsolnai üzemét, valamint a Volkswagen meglévő pozsonyi üzemét is beleszámítva - Szlovákiában évente 850 ezer gépkocsit fognak előállítani. A szlovákiai autógyárak keresik a szakképzett munkaerőt: a Kia összesen 2800, a Peugeot pedig 3500 dolgozót tervez foglalkoztatni.
A határ menti (sokszor napi) ingázásoknak azonban mindig is nagy hagyománya volt a térségben - intenek óvatosságra a szakértők. Ezeket több kétoldalú egyezmény is szabályozza, de a jelenség már a csatlakozás előtt is létezett. Kelet-Szlovákiában ugyanakkor a falvak elnéptelenedésétől tartanak a vidéken tapasztalható, helyenként 45 százalékot is elérő munkanélküliség miatt - áll az MTI közleményében. 1990 és 2001 között 135 szlovák faluban - a legnagyobb számban Besztercebányán és Eperjesen - a lakosság egyötödével csökkent. A fiatalok - munka híján - a nagyobb városokba vándorolnak, illetve Csehországban, Ausztriában vagy Írországban találtak munkát.
MTI/Menedzsment Fórum
Autógyárak szívhatják el hazánkból a szlovák munkaerőt
A Magyarországon dolgozó szlovák állampolgárok száma egyes becslések szerint megtriplázódott az EU-csatlakozás óta. Az új szlovákiai autóipari beruházások miatt azonban megfordulhat a tendencia.