3p

A Magyarországon dolgozó szlovák állampolgárok száma egyes becslések szerint megtriplázódott az EU-csatlakozás óta. Az új szlovákiai autóipari beruházások miatt azonban megfordulhat a tendencia.

A Magyarországon dolgozó szlovák állampolgárok száma egyes becslések szerint megháromszorozódott az EU-csatlakozás óta. Mindenesetre tény, hogy a magyar munkáltatók egyre több szlovák ingázót foglalkoztatnak az ország északi részén lévő üzemekben. Az új szlovákiai beruházások miatt azonban megfordulhat a tendencia.

Ahogy azt Tóth László, a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium stratégiai főosztályvezetője a Menedzsment Fórumnak elmondta: "Egyelőre nem fedezhetők fel olyan határmenti munkaerő-áramlások, amik egyértelműen az EU tagsághoz köthetők. Jelenleg egy kiegyenlítődési folyamat zajlik, amit a térség különböző gazdasági fejlettségű országaiban tapasztalható bérkülönbségek okoznak." A vonzerőt a magasabb magyar bérek jelentik, de a látszat ellenére ez a jelenség csak munkaerőhiányt pótol.

Magyarország azért különösen vonzó a dél-szlovákiai munkaerő számára, mivel a magas munkanélküliség sújtotta térségben a
hazai minimálbér kifejezetten jó fizetésnek számít. Azok a magyarok, akik nem elégednek meg a szlovákok által vállalt alacsony bérrel, legújabban délebbre és nyugatabbra (elsősorban osztrák, német és szlovéniai területekre) vándorolnak, az
ottani - magyar viszonylatban - magas fizetések miatt.

Más szakértők szerint azonban a valóságban a határ menti gyárakban egyre több és több szlovák munkaerőt alkalmaznak és ezzel az új (bér)verseny helyzettel igenis számolni kell. A Suzuki esztergomi gyárában például a dolgozók 40 százaléka, 2700 szlovák állampolgár van, és a Nokia üzemében is több százan dolgoznak Szlovákiából.

Az egyesek szerint aggodalomra is okot adó munkaerő-vándorlási tendencia a nagy szlovákiai autóipari beruházások miatt azonban
megfordulhat. A befektetések szempontjából ugyanis északi szomszédunk egyike a legjobb helyeknek Európában, köszönhetően az egykulcsos, 19 százalékos nyereségadónak és személyi jövedelem-adónak. Az elmúlt két évben két nagy nyugati autógyár is megtelepedett az országban.

A dél-koreai Hyundai Motor és a Kia Motors egysége Zsolnán épít autógyárat, a termelés 2006-ban kezdődik évi 300 ezres gyártási kapacitással. A Peugeot Citroen nagyszombati üzeme szintén 2006-ban kezdi meg a termelést, évi 300 ezer gépkocsival. Az új beruházókkal - a Kia zsolnai üzemét, valamint a Volkswagen meglévő pozsonyi üzemét is beleszámítva - Szlovákiában évente 850 ezer gépkocsit fognak előállítani. A szlovákiai autógyárak keresik a szakképzett munkaerőt: a Kia összesen 2800, a Peugeot pedig 3500 dolgozót tervez foglalkoztatni.

A határ menti (sokszor napi) ingázásoknak azonban mindig is nagy hagyománya volt a térségben - intenek óvatosságra a szakértők. Ezeket több kétoldalú egyezmény is szabályozza, de a jelenség már a csatlakozás előtt is létezett. Kelet-Szlovákiában ugyanakkor a falvak elnéptelenedésétől tartanak a vidéken tapasztalható, helyenként 45 százalékot is elérő munkanélküliség miatt - áll az MTI közleményében. 1990 és 2001 között 135 szlovák faluban - a legnagyobb számban Besztercebányán és Eperjesen - a lakosság egyötödével csökkent. A fiatalok - munka híján - a nagyobb városokba vándorolnak, illetve Csehországban, Ausztriában vagy Írországban találtak munkát.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!