2010. április 22. 06:26

Az Egyesült Államokban ismét az amerikai autóknak jobb a hírnevük, mint az ázsiaiaknak, a korábbi évekkel ellentétben a közvélemény valamivel nagyobb arányban gondolja úgy, hogy a hazai kocsik megbízhatóbbak - közölték egy friss felmérés eredményét amerikai lapok szerdán.

A különbség nem nagy: a megkérdezettek 38 százaléka tartja jobb minőségűnek az amerikai járműveket, 33 százalék kitart az ázsiai márkák elsőbbsége mellett - derült ki az AP-GfK kutatásából. Egy 2006-os hasonló felmérés még azt mutatta, hogy az amerikaiak 46 százaléka szerint az ázsiai autók a legkiválóbbak, míg az amerikai modellekről csak 29 százaléknak volt ez a véleménye. Az ázsiai gyártók mintegy három évtizeddel ezelőtt szereztek olyan hírnevet az Egyesült Államokban, hogy jobb minőségű járműveket állítanak elő, mint amerikai versenytársaik.

Mint megfigyelők rámutattak,  abban, hogy erősödött az amerikai autók megbízhatóságába vetett hit, nagy szerepet játszott a legnagyobb japán gyártó, a Toyota mélyrepülése és a Ford hírnevének javulása.

A Toyota - amelynek modelljei a fogyasztói visszajelzések alapján évtizedeken keresztül vezették a megbízhatósági listákat - 8 millió autóját hívta vissza a világon különböző természetű biztonsági meghibásodási lehetőségek miatt. A gázpedál beragadása, az akaratlan gyorsulás veszélye miatt január óta 2,3 millió kocsit rendeltek vissza javításra az Egyesült Államokban. A felmérés szerint a válaszolók 15 százaléka van meggyőződve arról, hogy a Toyota gyártja a legjobb kocsikat, 2006-ban még 25 százalék nyilatkozott így.

Az európai gyártók - köztük az erőteljes amerikai terjeszkedésre törekvő BMW, Mercedes Benz és Volkswagen – modelljeinek megbízhatóságát az amerikai közvélemény 15 százaléka tartja a legjobbnak, ez nagyjából megegyezik a négy évvel ezelőtti 17 százalékos mutatóval.

Elemzők szerint a General Motors új üzemanyag-takarékos modellek bevezetésével és crossover városi terepjárók piacra dobásával javított helyzetén, a Ford pedig azzal csiszolt hírnevén, hogy nem fogadott el a recesszió idején szövetségi segélyt és javított járművei fogyasztásán. A Ford megbízhatósági mutatója a négy évvel ezelőtti 9-ről márciusig 18 százalékra nőtt.

Az amerikaiak 56 százalékának amerikai márkájú kocsija van. A lakosság 80 százaléka él olyan családban, amelynek van autója, kétharmad esetében két vagy több autó van egy háztartásban. Tízből hat autót használtan vesznek az amerikaiak.

MTI