2010. április 20. 14:31

Miközben hazánkban több mint felére esett az értékesített újautók száma az első negyedévben, addig a nyugati piacokon már nagyrészt erőteljes növekedés tapasztalható. A legnagyobb ugrást azonban a fejlődő piacok produkálják: Kínában például 77 százalékkal emelkedtek az eladások.

Az első negyedévben összesen közel 26 százalékkal több újautó talált gazdára a globális autópiac nyolc régiójában, derül ki a Concorde mfor.hu-hoz eljuttatott elemzéséből. A növekedés motorja egyértelműen a globálisan elsőszámú piac, Kína volt 77 százalékos bővüléssel, a leggyengébben pedig - hazánkat nem számítva - Oroszország teljesített, 25 százalékos csökkenéssel.



Kapitulált a magyar fogyasztó

A magyar piac az első negyedévben a tavalyi alacsony értékesítési szinthez képest is megfeleződött: összesen 11 899 személyautót (személygép-járművet és kishaszon-járművet) adtak el, ami 55 százalékos csökkenésnek felel meg. Ha pedig a stabilizáló hatású flottamegrendeléseket nem számítjuk, akkor kiderül, hogy a magyar lakossági fogyasztó az autóvásárlásokat tekintve kapitulált. 

Itthon a vezető márkák is erős, kétszámjegyű visszaesést mutatnak - a legnagyobb mínuszt a Suzuki (mínusz 76 százalék) és az Opel (mínusz 67 százalék) szenvedte el.

Felállt a padlóról Európa

Európában közel tíz százalékkal nőtt az újautó-eladás az első negyedévben, ami mögött több országban a már kifutott roncsautó programok pozitív késleltetett hatása rejtőzik. A következő hónapokban - az előrehozott vásárlások miatt - azonban akár jelentős visszaesést is láthatunk, figyelmeztetnek a Concorde elemzői.

Az első negyedév nagy nyertesei a francia márkák voltak: a PSA (plusz 19 százalék) és a Renault (plusz 39 százalék) is piaci részesedést szerzett, míg a FIAT (plusz 6 százalék) eladásai az előző év hasonló időszakához képest csak kismértékben bővültek.

Elképesztő növekedés Kínában

Az első negyedévben 77 százalékkal nőttek az autóeladások Kínában, ami elsősorban az állami támogatásoknak és adókedvezményeknek köszönhető. Csökkent például az 1,6 literesnél kisebb motorral felszerelt autókra vonatkozó fogyasztási adó, és kedvezményt kapnak azok a vidéki lakosok, akik újautó vásárlásakor leadják használt járművüket.

A tavalyi év óta egyébként Kína a világ legnagyobb autópiaca, és az első negyedév alapján idén is megőrzi ezt a címét.

Magához tért az USA

Rekord mértékű árengedményeket és 2001 októbere óta nem látott értékesítés-növekedést hozott 2010 márciusa az Egyesült Államokban, ahol az első negyedévben 15 százalékkal nőttek az eladások.

Az amerikai gyártók - élen az egyetlen csődeljárás nélkül állva maradt céggel, a Forddal - piaci részesedést szereznek, míg a japán szereplők - a sorozatos Toyota-botrányok miatt - a rekordszintű árengedmények ellenére is csak szenvednek.

A Volkswagen forgalma az idén megindított értékesítési offenzíva hatására 38, a Mercedesé pedig 26 százalékkal bővült a jenkiknél.

Japán is nagyot ugrott

Japánban az alacsony fogyasztású autókat támogató kormányzati politika továbbra is jótékony hatással van az újautó- értékesítésre, amely 24 százalékkal nőtt az első három hónapban. A japán márkák visszahívásai nem törték meg az ottani fogyasztók bizalmát: a Toyota és a Honda is növekedést mutat, a Toyota Priusra pedig a megnövekedett kereslet miatt akár hónapokat is várni kell.

Szépen szambáznak a brazilok

A brazil újautó-eladások 14 százalékkal nőttek az év első három hónapjában. Ennek egyik oka, hogy az autóvásárlási hitelek kamatai jelentősen csökkentek az elmúlt években, és a hitelek futamideje is hosszabb most, mint néhány hónappal ezelőtt. A dél-amerikai ország autópiaca pozitív növekedési kilátásokkal rendelkezik a következő években is, ezért több autógyártó itt épít üzemet.

A brazil piac egyébként idén Németországot is megelőzheti újautó-eladásokban, s így a negyedik legnagyobb autópiaccá válhat.

Rekord Indiában

Az első negyedéves eladások 28 százalékkal nőttek, ezen belül a március minden idők legmagasabb értékesítését hozta. A javuló közlekedési infrastruktúra és az egyre inkább elérhető autó-finanszírozás hatására tovább javulhatnak a szektor értékesítési kilátásai  a következő negyedévekben, állítják a Concorde elemzői.

Fékeződő esés Oroszországban

Az első három hónap 25 százalékos visszaesést hozott az orosz újautó-piacon. Az előző negyedévekhez képest enyhébb mínusz mögött a márciusban indult roncsautó-program, valamint a javuló fogyasztói hangulat áll. Márciusban csupán 7,5 százalékkal mérséklődött az értékesítés - 2009 év eleje óta nem volt példa ilyen alacsony visszaesésre év/év alapon.

Hasít Argentína

A dél-amerikai országban 48 százalékkal nőttek az újautó-eladások az első negyedévben. Ennek oka többek között, hogy a fogyasztói hangulat érezhetően javult, és a finanszírozási lehetőségek is bővülnek. Az első negyedév eladásai és a várakozások alapján 2010-ben az értékesítés a 2008-as rekordszintet is meghaladhatja.

Azért még nincs itt a Kánaán

Mindezzel együtt a Concorde szakemberei figyelmeztetnek arra, hogy az év második felében mérséklődhet a jelenleg még magas növekedési ütem a fenti nyolc piacon. Ez egyrészt a bázishatásnak, másrészt a roncsautó- és egyéb programok kifutása után várható kereslet-visszaesésnek tudható be.

W. B.

Menedzsment Fórum