A szóvivő azokra a hétvégi sajtóhírekre utalt, amelyek szerint csak az állam mentheti meg a csődtől az Opelt, amely az anyavállalat amerikai General Motors súlyos pénzügyi válsága miatt rendkívül nehéz helyzetbe került.
A Merkel-kormány korábban garanciát ígért az országban több mint 25 ezer alkalmazottat foglalkoztató Opel kifizetéseire, a napokban azonban ismertté vált, hogy a gyár szükségletei nem az eredetileg becsült 1,8 milliárd euróra, hanem annak csaknem duplájára rúgnak.
Hétfői sajtóértekezletén a szóvivő utalt arra, hogy a kormány az Opeltől világos és elfogadható szanálási koncepciót vár.
Semmiféle biankó csekkről, sem az esetleges segélyre vonatkozó ígéretről nem lehet szó mindaddig, amíg a gyár vezetősége nem terjeszti elő ezt a tervet, és nem vizsgáltuk meg azokat - mondta a kormány képviselője, aki az Opel részéről bizonyos előfeltételek teljesítését elengedhetetlennek nevezte. Emlékeztetett: a kormány már a tárgyalások tavaly év végi megkezdésekor is utalt arra, hogy az esetleges támogatások csakis az Opel, és nem pedig az amerikai anyavállalat javát szolgálhatják.
Az Opel a hét második felére ígérte a kormány által is sürgetett terveket. Az üzemi tanács vezetője ennek kapcsán hétfőn egyfajta "európai megoldást" sürgetett. Mindezzel összefüggésben arra emlékeztetett, hogy a General Motors európai üzleteiért mindeddig a német Opel viselte a kockázatot. Úgy vélte, hogy a gyár által előterjesztendő európai üzleti modellben mindazoknak az országoknak részt kell venniük, amelyekben Opel-üzem működik.
Peer Steinbrück pénzügyminiszter egy hétfői nyilatkozatban "utolsó eszközként" nem zárta ki a gyár állami megsegítését. Azt mondta, hogy az Opel esetleges fizetésképtelensége és emiatt a beszállítóknál jelentkező problémák munkahelyek tízezreit veszélyeztetnék, és az államnak mindez sokmilliárd euróba kerülne.