3p

Hol éri a magyar gazdaságot a globális recesszió?
Lehet idén is költségvetési osztogatás? Bóvliba vágják Magyarországot?

Online Klasszis Klub élőben László Csabával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. május 7. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az unióban az autóforgalmazásra meghozott új szabályozás 2002. október 1-jén lépett életbe, azonban egy év átmeneti időt biztosít az autógyáraknak arra, hogy felkészüljenek az új rendszerre. Így 2003. október 1-jétől már csak az új szabályoknak megfelelően lehet a rendelet hatálya alá eső járműveket értékesíteni.

Az autógyárak eddigi pozíciója tehát megváltozott, és új stratégiát kell kialakítaniuk, mind az értékesítés, mind a szerviz-szolgáltatások területén, az üzleti eredményességük érdekében. A magyar kereskedőknek sincs könnyű helyzetük, ugyanis ha belépünk az Európai Unióba az ott található kereskedőkkel kell versenyezniük a vevőkért, akik tőkeerősebbek és a befektetéseik már régen megtérültek, mivel tőlük arányaiban kisebb befektetéseket vártak el a gyártók, mint a magyar kereskedőktől. Azonban ebből előnyük is származhat a hazai kereskedőknek, ugyanis a szalonjaik sokkal modernebbek, mint a nyugat-európai átlag, valamint már hozzászoktak a "mostoha körülményekhez", azaz itt a gyártók már eddig is kisebb árrést biztosítottak a kereskedőknek, mint tőlünk nyugatra, és mindemellett szigorúbb feltételeket szabtak.

A kis magyar kereskedéseknek akkor lesz esélyük 2004 május után, ha kereskedői csoportokat hoznak létre és elérik az 500-600 darabos értékesítési számot, ugyanis az előzetes számítások szerint 500 értékesített darab felett lesz rentábilis egy kereskedés. A magyar márkakereskedők is ráébredtek arra, hogy össze kell fogniuk, különben nem lesz esélyük a nagy nyugat-európai kereskedőkkel szemben, ezért létrehozták, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségét (GÉMOSZ). A szövetség fő célja a szakmán belüli érdekegyeztetés. Alapításkor, 2002. májusában, 93 tagja volt a szervezetnek, ez a szám jelenleg már meghaladja a kétszázat. A szövetségnek számos szponzora van, ezek segítségével, valamint a tagdíjakból származó bevételekből az idén indították el a GÉMOSZ akadémiát, mely a kereskedőket különböző területeken látja el hasznos, szakmai információkkal.

Természetesen az importőrök is készülnek a csatlakozásra, és ezzel együtt az új rendszer bevezetésére, mely általában abból áll, hogy átszervezik a kereskedői hálózatot, és megpróbál olyan kereskedéseket létrehozni, melyek az egységes piacon is megállják majd a helyüket.

Az új rendelet a világ Európán kívüli területeire is nagy hatással van. Az amerikai vásárlói érdekvédelmi szövetségek bejelentették, hogy a NAFTA (Észak-Amerikai Szabadkereskedelmi Társulás, tagjai: USA, Kanada, Mexikó) területén is hasonló szabály szerint kellene a járműkereskedelmet szabályozni, mivel az ún. "szürke" = nem hivatalos márkakereskedéseket az autógyárak diszkriminálják a hivatalos márkakereskedésekkel szemben.

Most még az átmeneti időszakban vagyunk 2003 októberéig, az igazi verseny akkor kezdődik. A fő kérdés az, hogy ebben a versenyben kik lesznek a győztesek: a vevők, az autógyárak, esetleg a független szervizesek? Egy biztos, hogy nem a kis és közepes méretű márkakereskedések.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!