Az autógyárak eddigi pozíciója tehát megváltozott, és új stratégiát kell kialakítaniuk, mind az értékesítés, mind a szerviz-szolgáltatások területén, az üzleti eredményességük érdekében. A magyar kereskedőknek sincs könnyű helyzetük, ugyanis ha belépünk az Európai Unióba az ott található kereskedőkkel kell versenyezniük a vevőkért, akik tőkeerősebbek és a befektetéseik már régen megtérültek, mivel tőlük arányaiban kisebb befektetéseket vártak el a gyártók, mint a magyar kereskedőktől. Azonban ebből előnyük is származhat a hazai kereskedőknek, ugyanis a szalonjaik sokkal modernebbek, mint a nyugat-európai átlag, valamint már hozzászoktak a "mostoha körülményekhez", azaz itt a gyártók már eddig is kisebb árrést biztosítottak a kereskedőknek, mint tőlünk nyugatra, és mindemellett szigorúbb feltételeket szabtak.
A kis magyar kereskedéseknek akkor lesz esélyük 2004 május után, ha kereskedői csoportokat hoznak létre és elérik az 500-600 darabos értékesítési számot, ugyanis az előzetes számítások szerint 500 értékesített darab felett lesz rentábilis egy kereskedés. A magyar márkakereskedők is ráébredtek arra, hogy össze kell fogniuk, különben nem lesz esélyük a nagy nyugat-európai kereskedőkkel szemben, ezért létrehozták, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségét (GÉMOSZ). A szövetség fő célja a szakmán belüli érdekegyeztetés. Alapításkor, 2002. májusában, 93 tagja volt a szervezetnek, ez a szám jelenleg már meghaladja a kétszázat. A szövetségnek számos szponzora van, ezek segítségével, valamint a tagdíjakból származó bevételekből az idén indították el a GÉMOSZ akadémiát, mely a kereskedőket különböző területeken látja el hasznos, szakmai információkkal.
Természetesen az importőrök is készülnek a csatlakozásra, és ezzel együtt az új rendszer bevezetésére, mely általában abból áll, hogy átszervezik a kereskedői hálózatot, és megpróbál olyan kereskedéseket létrehozni, melyek az egységes piacon is megállják majd a helyüket.
Az új rendelet a világ Európán kívüli területeire is nagy hatással van. Az amerikai vásárlói érdekvédelmi szövetségek bejelentették, hogy a NAFTA (Észak-Amerikai Szabadkereskedelmi Társulás, tagjai: USA, Kanada, Mexikó) területén is hasonló szabály szerint kellene a járműkereskedelmet szabályozni, mivel az ún. "szürke" = nem hivatalos márkakereskedéseket az autógyárak diszkriminálják a hivatalos márkakereskedésekkel szemben.
Most még az átmeneti időszakban vagyunk 2003 októberéig, az igazi verseny akkor kezdődik. A fő kérdés az, hogy ebben a versenyben kik lesznek a győztesek: a vevők, az autógyárak, esetleg a független szervizesek? Egy biztos, hogy nem a kis és közepes méretű márkakereskedések.
Az autókereskedelem perspekítvái - Lehetőségek és szabályok a Lajtán innen és túl
Az unióban az autóforgalmazásra meghozott új szabályozás 2002. október 1-jén lépett életbe, azonban egy év átmeneti időt biztosít az autógyáraknak arra, hogy felkészüljenek az új rendszerre. Így 2003. október 1-jétől már csak az új szabályoknak megfelelően lehet a rendelet hatálya alá eső járműveket értékesíteni.