A Roland Berger tanácsadócég és a European Business School közös kutatása a legnagyobb német vállalatok körében mérte fel azok beruházási prioritásait. Ezek szerint a vállalatok elsődleges célja e régiókban a pótlólagos növekvés, új értékesítési lehetőségek (78 százalék), korai piaci jelenlét (71 százalék), az eddiginél nagyobb rentabilitás (70 százalék). A Roland Berger érdekes megállapítása: a gyakori feltevésekkel szemben kevésbé jelentősnek számítanak az alacsonyabb bérköltségek. A német vállalatoknak csak 40 százaléka települ át a kelet-európai alacsonyabb gyártási költségekre tekintettel - összegzi a felmérést a Világgazdaság.
A német vállalatoknak mintegy a fele a termelését és az értékesítését az úgynevezett feltörekvő piacokra telepíti át. Ám más tevékenységeket - vagy azok egy részét - is áthelyeznek külföldre. Így például a cégek több mint 70 százaléka a marketinget is a célországba helyezi át, csaknem 60 százaléka pedig helyben építi ki könyvelését, több mint 50 százaléka pedig személyzeti ügyekkel foglalkozó osztályokat létesít.
Kelet-Közép-Európát illetően különösen figyelemreméltó a Roland Berger tanulmányának az a következtetése, amely szerint a megkérdezett és válaszadó német vállalatok legkevésbé a kutatás-fejlesztést hajlandók külföldre telepíteni. A megkérdezett cégeknek alig egynegyede tart fenn ilyen kapacitásokat Ázsiában, Kelet-Európában vagy Dél-Amerikában - írja a Világgazdaság.
Kapcsolódó anyagok
Töretlenül áramlik a nyugati tőke térségünkbe
Hazánk inkább piac, semmint kiszervezési célpont az osztrák cégeknek
Szlovákiát választják a külföldiek, nem Magyarországot
Az értékesítési lehetőségek fontosabbak, mint a bérköltségek
A német vállalatok befektetéseik során a növekedési kilátásokat és a kedvező értékesítési lehetőségeket fontosabb szempontnak tartják beruházásaik során, mint a bérköltségeket - derült ki egy most közzétett felmérésből.