"Az üzleti intelligencia terjedésének oka, hogy a vállalatoknál óriási mennyiségű adatvagyon halmozódott fel, melynek hasznosításában a cégek jelentős potenciált látnak. Ilyen lehet például az ügyféladatok értelmezése, trendek, összefüggések keresése, megértése. Eme szoftvereket leginkább a nagyvállalati szektor keresi, de számos hazai kis-és középvállalat is elkezdte használni a közelmúltban főként adatelemzésre, adatmegjelenítésre" - mondja Arató Bence, a témával foglalkozó BI.hu portál főszerkesztője. Arató szerint jellemzően a sok ügyféllel rendelkező vállalatok, például a bankok használnak ilyen megoldásokat, ahol például az ügyfélelvándorlás előrejelzésében vagy a különböző értékesítési kampányok támogatására használják. Azaz a megérzéseket felválthatja a rendelkezésre álló adatok alapján történő döntéshozatal.
Ugyanezt hangsúlyozza Pintér Szabolcs, az SAP Hungary Kft. üzletágvezetője is, aki nemzetközi felmérésekre hivatkozva támasztja alá az üzleti intelligencia egyre növekvő fontosságát. Ezek szerint a vállalatok nagy részénél várható, hogy lecserélik régebbi rendszereiket, vagy éppen most ruháznak be az első ilyen megoldásba. Ebben az is segít szerinte, hogy számos vezető úgy tekint e szoftverekre, mellyel növelheti rálátását a cége állapotára. E szoftverek használatával ugyanis bármikor átfogó képet kaphatnak a részterületek, vagy éppen a teljes organizáció pillanatnyi állapotáról, és analizálhatják is az egyes területek adatait.
Lehet választani
A Bi.hu főszerkesztőjének becslése szerint 100-120 cég aktív a hazai szállítói piacon- közöttük a globális IT multik leányvállalatai, a nagy rendszerintegrátor cégek, és a kisebb tanácsadó és fejlesztő cégek, ahol a dolgozók száma jellemzően 40 fő alatt van. „A keresleti oldal nagysága most néhány milliárd forintra tehető, de ez két-három éven belül felkúszik tízmilliárdos értékre” – véli a szakértő.
Egy tipikus bevezetés 2-6 hónapig tart, és egy-másfél éven belül megtérül egy középméretű vállalatnál. "Ennek oka, hogy a gyorsabb döntéshozatali mechanizmus előnyeit számszerűsítjük, és olyan lehetőségek, szcenáriók átvizsgálására is alkalmassá teszünk egy céget, melyek konkrét piaci információkon alapulnak. Ez különösen hasznos, amikor egy költségcsökkentésnél dönteni kell, hogy a fizetések befagyasztását, vagy a pozíciók megszüntetését kell választani a hosszú távú működés érdekében" - említette egy ügyfél példáját Pintér.
Az üzleti intelligencia magyarországi trendjeit vizsgáló, jelenleg futó BI-TREK felmérés előzetes adatai szerint a gazdasági válságból nyertesen került ki az üzleti intelligencia szegmense, hiszen bár igen sok cég visszafogta beruházásait, a vállalati hatékonyság mérésének és optimalizálásának ígéretével számos ilyen projekt indult el. Szállítói oldalról az várható, hogy az üzleti intelligencia képességeit a mobil eszközökre költöztetik- ad kitekintést a piacvezető SAP Hungary Kft. szakembere. Ezáltal lehetővé válik az azonnali döntéshozatal, amikor a cégvezető mobiltelefonja segítségével tekinti át a lehetséges döntési alternatívák következményeit, vagy éppen nyaralása közepén tudja ellenőrizni a vállalata kintlévőségeit.
mfor.hu