Nem félnek a taxireformtól? Táblázat a BA forgalmáról!
- A BA jelenleg átszervezés alatt van, egyes tevékenységeket kiszervez, hiszen ma világviszonylatban nem egy hatékony szervezet. A reptér méretéhez képest túlságosan sok alkalmazottal működik. Ha ez megváltozik, és nő a forgalom, akkor majd vélhetően középtávon szükség lehet létszámbővítésre.
A bővülés a reptér környékén élőknek is munkahely-lehetőséget tudna teremteni említette előadásában.
- A világ 1500 repterét tömörítő szakmai szervezet, az Airports Council International által készített elemzés szerint 1 millió utas 3000 új munkahelyet hoz létre az adott repülőtéren, a repülőtér környezetében és a nemzetgazdaságban - itt a turizmusra, és a kiszolgáló létesítményekre gondolok. A repülőterek ösztönzik a gazdaságot.
Merész és begyökerezett érdekeket sértő lépésre
szánták el magukatFerihegy megítélésének javítása érdekében. Pályázatot hirdettek meg, amelynek eredményeként egyetlen taxi társasággal kötnének szerződést a reptéri utasok felvételére. Nem tartanak attól, hogy a jelentős érdekeket sértő kezdeményezést meghiúsítják az érdekeltek?
- A jelenlegi helyzet tarthatatlan, a szolgáltatás színvonala nem megfelelő. Ferihegy az első és utolsó benyomás és sok turista már ezek alapján visszafordulna Magyarországról. A legfontosabb érdek az, hogy a Budapestre érkező magyar vagy külföldi állampolgárok a lehető legjobb, legkorrektebb kiszolgálást kapják, kiszámítható, becsületes módon működő taxi-szolgáltatáshoz jussanak. Ebben is fel kell nőnie Budapestnek a világ vezető városaihoz. Abban bízunk, hogy az első félévben lezajlik a verseny, és már július 1-től működni fog az új szolgáltatás.
A Vezérigazgatói találkozón azt mondta: "a politikai felhangú küzdelem az, ami nem erősítette a bizalmat a gazdaságban. Radikális cselekvésre van szükség". Mennyire híve Ön a radikalizmusnak az üzleti életben?
- Ez csak bizonyos helyzetekben vezethet eredményre. A reptéren elvi és morális kérdésekben radikálisan kell viselkednünk. Az üzleti ügyekben pedig pragmatikusan, a változtatásokat olyan sebességgel bevezetve, hogy azt a szervezet még elbírja.
A változások kapcsán felmerül a Ferihegyre való kijutás kérdése. Emellett lehetetlen a repülőtérre menet nem észrevenni a környezet elhanyagoltságát, ami ronthat Budapest, mint turisztikai célpont vonzerején. Ez ügyben terveznek-e valamilyen intézkedést?
- Ez messze túlmutat Ferihegy kompetenciáin. Sajnos minden metropolisznak vannak vonzó és kevésbé vonzó részei. Fontosnak tartanám azonban, és ez ügyben dolgozunk a többi illetékessel, hogy javuljon a reptér megközelíthetősége. A főváros tudomásom szerint kezdeményezte színvonalas buszok üzembe helyezését. A MÁV szándékainak megfelelően középtávon megépülhet a gyorsvasút, és addig is rövid időn belül a meglévő vasúti pályán egy színvonalasabb szolgáltatást indítanak. Mindennek természetesen középtávon útfejlesztési konzekvenciái is lesznek, de ezek kívül esnek a mi hatáskörünkön.
Mit gondol, Ön mint menedzser, milyen pluszt adhat a BA-nak jelenlétével?
- Én nem operatív vezető vagyok, hanem az igazgatóság elnöke. Az a feladatom, hogy segítsem a társaságot, az új, részben angol vezetést beilleszkedni a magyar környezetbe, továbbá az igazgatóságban összehangoljam a különböző részvényesek érdekeit, vizsgáljam és biztosítsam a cég stratégiai célkitűzéseinek megvalósulását. A cég operatív vezetését reptéri szakemberek végzik, akik adott esetben akár több tíz évet töltöttek el a szakmában. Velük kell jól együttműködnöm. Itt szeretném kihangsúlyozni a BA továbbra is az egyik legjelentősebb magyar cég, amelynek a magyar viszonyok között működve, de éles nemzetközi versenyben kell helytállni!
És mik a nehézségei egy ilyen összehangoló küldetésnek?
- Egyelőre jóval kevesebb a nehézség, mint amire számítottunk, mert mindenki akarja a sikert, "ki volt éhezve arra, hogy ésszerűbben működjön a cég".
Szintén érdekes gondolata volt a prezentációnak: olyan játékosokra van szükség egy csapatban, akik nem csak azért hajtanak, hogy megszerezzék a labdát, hanem utána azzal kezdeni is akarnak valamit.
- Ez egy mentalitás. Azt szeretném, ha azokban a csapatokban, amelyekben játszom csupa olyan szereplő lenne, aki nem pusztán pozícióba akar kerülni, hanem azt a pozíciót valamilyen értelmes célra használni is szeretné.
Létezik olyan csapat, ahol mindenki 100 százalékosan teljesít?
- Ha nem, akkor cserélni kell a játékosokat.
Nagy Vajda Zsuzsa
Menedzsment Fórum