5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Gazdaság és Politika - A furcsa pár című két napos Vezérigazgató találkozón tartott előadást Bajnai Gordon, a Budapest Airport tavaly év végén kinevezett igazgatósági elnöke április 4-én Gödön. A menedzser az mfor.hu-nak gazdaságpolitikai meglátásairól, az új brit tulajdonos fogadtatásáról és az üzleti radikalizmusról nyilatkozott.

Nem félnek a taxireformtól? Táblázat a BA forgalmáról!

Egyelőre elbocsátásokról beszélnek, amire a versenyképesség növelése érdekében van szükség. Közép és hosszú távon sor kerülhet-e a szűkített létszám növelésére?

- A BA jelenleg átszervezés alatt van, egyes tevékenységeket kiszervez, hiszen ma világviszonylatban nem egy hatékony szervezet. A reptér méretéhez képest túlságosan sok alkalmazottal működik. Ha ez megváltozik, és nő a forgalom, akkor majd vélhetően középtávon szükség lehet létszámbővítésre.

A bővülés a reptér környékén élőknek is munkahely-lehetőséget tudna teremteni említette előadásában.

- A világ 1500 repterét tömörítő szakmai szervezet, az Airports Council International által készített elemzés szerint 1 millió utas 3000 új munkahelyet hoz létre az adott repülőtéren, a repülőtér környezetében és a nemzetgazdaságban - itt a turizmusra, és a kiszolgáló létesítményekre gondolok. A repülőterek ösztönzik a gazdaságot.

Merész és begyökerezett érdekeket sértő lépésre

szánták el magukat

Ferihegy megítélésének javítása érdekében. Pályázatot hirdettek meg, amelynek eredményeként egyetlen taxi társasággal kötnének szerződést a reptéri utasok felvételére. Nem tartanak attól, hogy a jelentős érdekeket sértő kezdeményezést meghiúsítják az érdekeltek?

- A jelenlegi helyzet tarthatatlan, a szolgáltatás színvonala nem megfelelő. Ferihegy az első és utolsó benyomás és sok turista már ezek alapján visszafordulna Magyarországról. A legfontosabb érdek az, hogy a Budapestre érkező magyar vagy külföldi állampolgárok a lehető legjobb, legkorrektebb kiszolgálást kapják, kiszámítható, becsületes módon működő taxi-szolgáltatáshoz jussanak. Ebben is fel kell nőnie Budapestnek a világ vezető városaihoz. Abban bízunk, hogy az első félévben lezajlik a verseny, és már július 1-től működni fog az új szolgáltatás.

A Vezérigazgatói találkozón azt mondta: "a politikai felhangú küzdelem az, ami nem erősítette a bizalmat a gazdaságban. Radikális cselekvésre van szükség". Mennyire híve Ön a radikalizmusnak az üzleti életben?

- Ez csak bizonyos helyzetekben vezethet eredményre. A reptéren elvi és morális kérdésekben radikálisan kell viselkednünk. Az üzleti ügyekben pedig pragmatikusan, a változtatásokat olyan sebességgel bevezetve, hogy azt a szervezet még elbírja.

A változások kapcsán felmerül a Ferihegyre való kijutás kérdése. Emellett lehetetlen a repülőtérre menet nem észrevenni a környezet elhanyagoltságát, ami ronthat Budapest, mint turisztikai célpont vonzerején. Ez ügyben terveznek-e valamilyen intézkedést?

- Ez messze túlmutat Ferihegy kompetenciáin. Sajnos minden metropolisznak vannak vonzó és kevésbé vonzó részei. Fontosnak tartanám azonban, és ez ügyben dolgozunk a többi illetékessel, hogy javuljon a reptér megközelíthetősége. A főváros tudomásom szerint kezdeményezte színvonalas buszok üzembe helyezését. A MÁV szándékainak megfelelően középtávon megépülhet a gyorsvasút, és addig is rövid időn belül a meglévő vasúti pályán egy színvonalasabb szolgáltatást indítanak. Mindennek természetesen középtávon útfejlesztési konzekvenciái is lesznek, de ezek kívül esnek a mi hatáskörünkön.

Mit gondol, Ön mint menedzser, milyen pluszt adhat a BA-nak jelenlétével?

- Én nem operatív vezető vagyok, hanem az igazgatóság elnöke. Az a feladatom, hogy segítsem a társaságot, az új, részben angol vezetést beilleszkedni a magyar környezetbe, továbbá az igazgatóságban összehangoljam a különböző részvényesek érdekeit, vizsgáljam és biztosítsam a cég stratégiai célkitűzéseinek megvalósulását. A cég operatív vezetését reptéri szakemberek végzik, akik adott esetben akár több tíz évet töltöttek el a szakmában. Velük kell jól együttműködnöm. Itt szeretném kihangsúlyozni a BA továbbra is az egyik legjelentősebb magyar cég, amelynek a magyar viszonyok között működve, de éles nemzetközi versenyben kell helytállni!

És mik a nehézségei egy ilyen összehangoló küldetésnek?

- Egyelőre jóval kevesebb a nehézség, mint amire számítottunk, mert mindenki akarja a sikert, "ki volt éhezve arra, hogy ésszerűbben működjön a cég".

Szintén érdekes gondolata volt a prezentációnak: olyan játékosokra van szükség egy csapatban, akik nem csak azért hajtanak, hogy megszerezzék a labdát, hanem utána azzal kezdeni is akarnak valamit.

- Ez egy mentalitás. Azt szeretném, ha azokban a csapatokban, amelyekben játszom csupa olyan szereplő lenne, aki nem pusztán pozícióba akar kerülni, hanem azt a pozíciót valamilyen értelmes célra használni is szeretné.

Létezik olyan csapat, ahol mindenki 100 százalékosan teljesít?

- Ha nem, akkor cserélni kell a játékosokat.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!