4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Valós veszélyként és kommunikációs fogásként egyaránt felfogható a Ryanair múlt heti bejelentése, miszerint ősszel kivonulhat Ferihegyről, amennyiben nem csökkennek az idén megemelt repülőtéri díjak. Az biztos, hogy az extrém alacsony költségszinttel dolgozó ír fapados nem szívbajos - a közelmúltban több légikikötőnek is hátat fordított az árviták eredménytelensége miatt. Korábban a Wizz Air is költözködéssel fenyegette meg Ferihegyet, végül azonban maradt a fenekén - ma már utcahosszal vezeti a hazai diszkont piacot. Mfor.hu háttér.

Basel, Manchester, London, Dublin - néhány azon repülőterek közül, amelyekkel az elmúlt egy évben bajuszt akasztott a Ryanair a díjemelések, illetve az általa magasnak tartott tarifák miatt. A front most Budapesttel bővült - a cég pénteken részleges vagy teljes kivonulást helyezett kilátásba arra az esetre, ha Ferihegy nem hajlandó csökkenteni árait.

Akiknek beintettek

Azt, hogy a bejelentés több üres fenyegetésnél, jelzi, hogy Baselt tavaly decemberben - hasonló okból - már faképnél hagyta az ír fapados. A svájci reptér vezetése azzal az indokkal utasította el a Ryanair igényeit, hogy azok jóval nagyobb árcsökkentésről szólnak, mint amilyent a minden légitársaságra érvényes tarifarendszer megenged. A Badische Zeitung szerint a reptér ezzel évi 250 ezer utast veszített, amit a vezetés ugyan sajnált, de még elviselhetőnek tartott.

Nem járt sokkal jobban a manchesteri légikikötő sem, ahol tavaly ősszel tízből kilenc desztinációt törölt a low cost cég, mivel a repülőtér nem volt hajlandó árcsökkentésre. Utóbbi menedzsmentje szerint azonban a kár korlátozott, hiszen a megszüntetett útvonalak többségén repülnek más légitársaságok.

Ha nem is ilyen radikális mértékben, de érezhetően visszavágta kapacitásait a Ryanair fő bázisain, London Stansteden és Dublinban is. A harmadik számú londoni reptéren negyven, az ír fővárosban pedig húsz százalékos csökkentésről szóltak a hírek - indokként temészetesen mindkét esetben a magasnak tartott tarifák és egyéb adók szolgáltak.

Ryanair: nincs kegyelem a veszteséges járatoknak

Hogy Budapesten melyik szcenárió válik valóra, az a jövőbeni tárgyalások függvénye. Ferihegyen a légitársaság az idén tíz százalékkal megnövekedett navigációs és földi kiszolgálási díjak eredeti szintre történő visszavitelét szeretné elérni, és erről már egyeztetéseket is kezdett a repülőteret üzemeltető Budapest Airporttal (BA). (Emellett a Celebivel is tárgyalnia kell, hiszen gépei földi kiszolgálását a BA üzletágát még 2006 végén megvásárló török cég végzi - a szerk.)

Tamás László, a Ryanair egyesült királyságbeli, írországi és közép-kelet-európai értékesítési és marketing menedzsere az mfor.hu kérdésére azt nem kívánta közölni, összegben kifejezve mekkora az eltérés igényeik és a jelenlegi díjak között. Annyit azonban elárult, hogy a Ryanair - amelynek átlagos jegyára tavaly 32 euró volt - utasonként tíz eurós reptéri költséggel már elégedett lenne. Szerinte a lényeg, hogy a járatok nyereségesek legyenek, a veszteséges útvonalakat ugyanis a cég könyörtelenül törli. (Csakúgy, mint az Air Berlin, amely tavaly ősszel intett búcsút a magyar fővárosnak - a szerk.)  

A BA szerint megérné bővíteni

A BA - amelynek utasszáma tavaly nyolcmillióra olvadt - kész a kompromisszumra, azonban cserébe új járatok indítását és hosszú távú elköteleződést vár el a Ryanairtől, mondta el lapunknak Szilágyi Károly. "Az nem megy, hogy letaroljuk a piacot és kivonulunk" - magyarázta a BA szóvivője.

Szerinte a bővítés a légitársaságnak is megérné, hiszen egy új járat indítása 20-30 százalékos díjcsökkentést eredményezne a régi járatoknál is. Ezt a Ryanair viszont csak akkor vállalja be, ha lesz elég utas, amihez viszont alacsony jegyárak és alacsony reptéri díjak kellenek, érvelt Tamás László.  

A légikikötő és a légitársaságok közötti szkander egyébként már a reptéri folklór része - mint ahogy az is, hogy nyomásgyakorlás céljából ebbe bevonják a médiát is. A Wizz Air például néhány éve telekürtölte a sajtót azzal, hogy ha a BA nem csökkenti a díjakat, akkor bizony vidékre viszi egyes járatait. Persze végül nem vitte, hanem kiegyezett a BA-val, és ma már toronymagasan vezeti a fapados piacot.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!