Rövid idő alatt nagyot változott a műholdas rendszeren alapuló GPS navigáció és flottamenedzselés piaca. 3-4 éve még mindenki az ideges térképlapozgatás elkerülése miatt vásárolt navigációs rendszert, ennek megfelelően a nagy fuvarozócégek nem érdeklődtek igazán a készülékek iránt. Ennek legfőbb oka az volt, hogy a sofőrök általában állandó útvonalakon járnak, így kicsi volt az esélye annak, hogy eltévedhetnek.
Követelmény
Az utóbbi időszak fejlődése azonban a logisztikai cégeket is érdekeltté tette a GPS-en alapuló, az egyszerű útbaigazításnál jóval többet tudó, ám a navigációs készülékek elvén működő, úgynevezett flottamenedzselő rendszerek alkalmazásában. A készülékek ugyanis már nemcsak a sofőrnek adnak információt, hanem az őt irányító - és ellenőrző - diszpécserközpontot is tájékoztatják a teherautók pontos helyéről, haladási sebességéről, sőt a jármű műszaki állapotáról is.
A GPS-es rendszerek használatát egyre inkább megkövetelik a fuvarozócégek megrendelői is. Ennek legfőbb oka, hogy ezek a vállalatok szeretnék tudni, merre jár éppen a szállított áru - mondta el az mfor.hu-nak Kolozsvári Nagy Lajos, a Horváth Rudolf Intertransport Kft. műszaki igazgatója. A kamionok útját ugyanis nemcsak a fuvarozócég, hanem az áru tulajdonosa is figyelemmel követheti, akár otthonról, az interneten is. De nemcsak a biztonság, hanem a logisztika szempontjai is megkövetelik a GPS készülékek használatát.
"A legnagyobb multicégek a költséghatékonyság és a gyors megtérülés miatt egyre kevesebbet raktároznak. Céljuk, hogy a legyártott termék minél hamarabb jusson el a kereskedőhöz, onnan pedig a vevőhöz. A raktár funkcióját tulajdonképpen az úton lévő kamion tölti be, ezért fontos a pontosság és a jó szervezettség, ami ilyen berendezések használatával könnyen megvalósítható" - magyarázta Kolozsvári Nagy Lajos.
Bank és navigáció
A felhasználóbarát hozzáállás nemcsak az áru-, hanem a személyszállításban is egyre fontosabb. Több taxiscég gondolkodik azon, hogy navigációs rendszerrel egybekötött flottamenedzselő hálózatot vásárol, elsősorban azért, hogy a jármű gyorsabban eljusson a megadott címre. Az ilyen rendszer hamarosan felválthatja az URH rádiós címkiosztást is.
Jelenleg úgy működik ugyanis a fuvarvállalás, hogy a diszpécser a rádión bemondja a címet, aztán amelyik sofőr lecsap rá, az viszi el az utast. A fenti irányítórendszer segítségével a diszpécser viszont láthatja, melyik autó van legközelebb az adott címhez, és azt küldi a helyszínre, hogy az utas minél gyorsabban taxiba ülhessen" - mondta el az mfor.hu-nak korábban Dudás Zoltán, a Buda- és Tele5 Taxi igazgatója.
Az utasok bizalma a lényeg
Egy másik budapesti taxiscég még tovább lép: a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezetnél olyan komplett rendszert helyeznek üzembe, amely a több mint tíz éve működő bankkártyás fizetési rendszert kapcsolja össze a navigációs irányítással. A taxikba olyan elektronikus kártyaelfogadó terminálokat telepítenek, mint amilyenek a boltokban is találhatók. (Az új egységek a régi, mechanikus, kártyaszámleolvasós módszert váltják fel).
A kártyaelfogadó és a navigációs rendszer ugyanazt a drót nélküli kommunikációs csatornát, a GPRS-t használja. "Tervezésekor nagyon hamar kiderült, hogy érdemes komplexebb megoldásokban gondolkodni, és kihasználni a technológiában rejlő összes lehetőséget" - mondta lapunknak Bősz Péter, a társaság marketing igazgatója.
Véleménye szerint helyzetük hasonló, mint a kamionoscégeké: az utasok már most is elvárják a megbízható elszámolást, illetve a taxizás iránti bizalmat is növelheti az autók irányítása és a fizetést könnyítő megoldás.
A navigációs rendszereket forgalmazó cégeknek is egyre inkább oda kell figyelniük a vállalati megrendelésekre - emelte ki sajtótájékoztatón Hegedűs Viktor, a piac 65 százalékát lefedő LCP Systems igazgatója. A társaság ezért együttműködési megállapodást kötött a Szilanus szoftverházzal, amely vállalatirányítási rendszerek tervezésével és megvalósításával foglalkozik.
"Az általunk forgalmazott eszközök és a Szilanus szoftverei segítségével gyakorlatilag a cég igényeire szabott, komplett megoldásokat tudunk szállítani" - közölte a cégvezető. Az eszközök is egyre inkább fejlődnek: a sajtótájékoztatón olyan ipari berendezéseket is bemutattak, amelyek például vonalkódleolvasásban és az adatok azonnali továbbításában segíthetnek egy-egy vállalatot.
Az LCP Systems egyébként szállít megoldásokat a City Taxinak és a legnagyobb magyar fuvarozócégnek, a Waberer's-nek is. Az eredetileg navigációs rendszerekkel foglalkozó vállalat öt évvel ezelőtt 65 millió forintos forgalmat bonyolított, idén már 8 milliárddal számolnak.
L. Nagy Gábor