2p

Rafinált reklámok tucatjai csábítanak kisebb-nagyobb pénzkiadásra úgy, hogy gyakran át sem gondoljuk, mit is készülünk megvenni és mennyiért. A felügyeletek igyekeznek megrendszabályozni a hirdetéseket, de munkájukat általában csöndben és ismeretlenül végzik.

Csendes megrovások

[ajanlo=390][igazitas=right/] A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség 2004-es jelentése szerint az eljárások során a legtöbb esetben a reklámozók, illetőleg a közzétevők terhére állapítottak meg szankciókat, de egyes esetekben - például gyógyszerkészítmény tiltott hirdetése kapcsán - előfordult a reklámszolgáltatókkal szembeni büntetés is. A vizsgálatok során 701 esetben hoztak olyan határozatot, amelyben bírságot szabtak ki. A büntetések összértéke az elmúlt évben több, mint 78 millió forint volt.

A tavalyi adatok szerint a reklámozók 161 esetben nem tüntették fel a meghirdetett akció érvényességének időtartamát vagy az érintett áruk pontos körét. Sokszor előfordult, hogy hosszabb időn át alkalmaztak olyan hirdetéseket, amelyek szerint az akcióra üzletbezárás miatti végkiárusítás ad alkalmat.

[ajanlo=450][igazitas=left/] Több jogsértés a fogyasztói árak feltüntetésével volt kapcsolatos, így például a forgalmazók a termékek árát kizárólag nettó összegben és az adó mértékére történő utalással tették közzé, de volt, amikor nem megfelelő módon közölték a termékek egységárát. A jogsértések leginkább az áruházláncok terméktájékoztató kiadványaiban fordultak elő. Más esetben egy hűtőszekrény-reklámjában feltűnően jól olvasható volt egy alkoholtartalmú ital márkája. Ekkor alkohol tiltott reklámozásán túl a burkolt promóció miatt is büntetett a hatóság.

Az önszabályozó reklámtestületek szeretnének hozzájárulni ahhoz, hogy a reklámokkal szemben ellenérzést táplálók lássák: maga a szakma is tesz azért, hogy a mások jóérzését és erkölcsi normáit sértő hirdetések rövid úton kikerüljenek a forgalomból. Tanácsukra adott esetben leállhat egy kampány is, de sajnos a szakmai felügyeletek büntetései nem kapnak olyan nyilvánosságot, mint a termékreklámok, a megrendelők pedig a büntetési tételeket legtöbbször előre belekalkulálják a promóciós büdzsébe.

Körte Ildikó

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!