Csendes megrovások
[ajanlo=390][igazitas=right/] A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség 2004-es jelentése szerint az eljárások során a legtöbb esetben a reklámozók, illetőleg a közzétevők terhére állapítottak meg szankciókat, de egyes esetekben - például gyógyszerkészítmény tiltott hirdetése kapcsán - előfordult a reklámszolgáltatókkal szembeni büntetés is. A vizsgálatok során 701 esetben hoztak olyan határozatot, amelyben bírságot szabtak ki. A büntetések összértéke az elmúlt évben több, mint 78 millió forint volt.
A tavalyi adatok szerint a reklámozók 161 esetben nem tüntették fel a meghirdetett akció érvényességének időtartamát vagy az érintett áruk pontos körét. Sokszor előfordult, hogy hosszabb időn át alkalmaztak olyan hirdetéseket, amelyek szerint az akcióra üzletbezárás miatti végkiárusítás ad alkalmat.
[ajanlo=450][igazitas=left/] Több jogsértés a fogyasztói árak feltüntetésével volt kapcsolatos, így például a forgalmazók a termékek árát kizárólag nettó összegben és az adó mértékére történő utalással tették közzé, de volt, amikor nem megfelelő módon közölték a termékek egységárát. A jogsértések leginkább az áruházláncok terméktájékoztató kiadványaiban fordultak elő. Más esetben egy hűtőszekrény-reklámjában feltűnően jól olvasható volt egy alkoholtartalmú ital márkája. Ekkor alkohol tiltott reklámozásán túl a burkolt promóció miatt is büntetett a hatóság.
Az önszabályozó reklámtestületek szeretnének hozzájárulni ahhoz, hogy a reklámokkal szemben ellenérzést táplálók lássák: maga a szakma is tesz azért, hogy a mások jóérzését és erkölcsi normáit sértő hirdetések rövid úton kikerüljenek a forgalomból. Tanácsukra adott esetben leállhat egy kampány is, de sajnos a szakmai felügyeletek büntetései nem kapnak olyan nyilvánosságot, mint a termékreklámok, a megrendelők pedig a büntetési tételeket legtöbbször előre belekalkulálják a promóciós büdzsébe.
Körte Ildikó
Menedzsment Fórum
Becsapós reklámok: a megtévesztés mellékhatásai
Rafinált reklámok tucatjai csábítanak kisebb-nagyobb pénzkiadásra úgy, hogy gyakran át sem gondoljuk, mit is készülünk megvenni és mennyiért. A felügyeletek igyekeznek megrendszabályozni a hirdetéseket, de munkájukat általában csöndben és ismeretlenül végzik.