[ajanlo=474][igazitas=left/]A cukros üdítőket gyártó vállalatokat már régóta bírálják az Egyesült Államokban, mondván: ők is jelentős mértékben hozzájárultak ahhoz, hogy sok a túlsúlyos amerikai. Ezért az amerikai italgyártók szövetsége (ABA) arra szólította fel tagjait, hogy az általános- és középiskolákban lévő ital-automatákba csak ásványvizet, tiszta gyümölcslevet, illetve alacsony kalóriatartalmú italokat tegyenek.
A felsőoktatási intézményekben pedig csökkentsék a felére az automatákból vásárolható üdítők mennyiségét. A gépeket működtető cégek egyelőre önkéntes alapon dönthetnek arról, hogy megfogadják-e a szövetség ajánlásait, írja az MTI.
Az ABA ajánlásában a gyártókat arra kéri, hogy az általános iskolákban csak vizet és tiszta gyümölcsleveket forgalmazzanak, míg a középiskolákban lehetőség van alacsony kalóriatartalmú sportitalok, gyümölcslevek és diétás szódák árusítására is. A fiatalabbaknak nagyobb szükségük van a felnőtt iránymutatásra, hogy jó döntést hozzanak, ezért tett különbséget a szervezet az iskolatípusok között, fogalmazott az ABA szóvivője.
A kritikusok támadják az ajánlást, mivel az nem elég szigorú, s pontosan azzal a korosztállyal - a középiskolásokkal - nem foglalkozik, ahol nagyobb a gond. A legtöbb általános iskola még üdítőital géppel sem rendelkezik. Az államok maguk dönthetnek ezek elhelyezéséről és arról, hogy milyen arányban árusítanak bennük egészséges készítményeket.
Az édes üdítők eltűnése néhány iskolának jelentős fejfájást okozhat, mivel a gépek bevételéből eddig jelentős fejlesztésekre nyílt lehetőség. Az egyik iskolaigazgató szerint évente 120 ezer dollárt kapott középiskolája a forgalmazott termékek után. Egy chicagói iskolában arra panaszkodtak, míg a Coca-Colával kötött öt éves szerződés a sulinak 20 millió dollárt hozott a konyhára, addig az amerikai palackozóval kötött mindössze 3,8 milliót fial három év alatt.
Menedzsment Fórum
Befellegzett a cukros üdítőknek az amerikai iskolákban
Iparági kezdeményezésre leállítják az Egyesült Államok általános- és középiskoláiban az üdítőitalok értékesítését. A főiskolákon ugyan továbbra is elérhető lesz a cukros itóka, nehezebb lesz megtalálni, mint korábban.