A vállalat saját előrejelzése szerint 2005-ben a korábban prognosztizált nullszaldó helyett mintegy 7,5 milliárd jen (66 millió dollár) lesz a cég vesztesége. A tokiói székhelyű társaság minden évben veszteséges volt, amióta a Wal-Mart először részesedést vásárolt belőle 2002-ben. Ez a tény rávilágít arra, hogy a Wal-Martnak komoly nehézségei vannak a japán piacon - írja az International Herald Tribune.
A japán piacot a terjesztők és közvetítők zárt és szövevényes hálózata uralja, amelyek mellett a hírhedten válogatós fogyasztók s a régi és zsúfolt Seiyu boltok is csökkentik az amerikaiak érvényesülési esélyeit. A sajátos körülmények között a Wal-Mart csak néhány bevált taktikáját tudta sikeresen alkalmazni, például fejlesztette a számítógépes rendszereket és átrendezte az üzleteket. Ezenkívül az is nehézséget okoz, hogy a cég néhány saját ötletét már az amerikai vállalat előtt japán cégek is bevezették.
Japán elemzők szerint kérdéses, hogy a Wal-Mart üzleti stratégiája beválhat-e a sok szempontból egyedi közegben, eddig ugyanis még egy nagy nyugati kiskereskedelmi hálózatnak sem sikerült tartósan megvetnie a lábát a piacon. Az alacsony ár-stratégia például a japánoknál nem válik be, mert ők a nagyon olcsó termékeket sokszor a gyenge minőséggel azonosítják. A 30 országban jelen lévő - s ezzel a legnemzetközibbnek számító kiskereskedelmi hálózat - francia Carrefour márciusban fújt visszavonulót - írta korábban a Menedzsment Fórum.
Menedzsment Fórum
Belebukott a veszteségekbe a japán Wal-Mart főnöke
Lemondott posztjáról csütörtökön Masao Kiuchi, a Wal-Mart tulajdonában lévő japán kiskereskedelmi hálózat, a Seiyu vezérigazgatója. Az igazgató azért vonult vissza, hogy így vállaljon felelősséget a cég gyenge teljesítményéért.