Nagy kihívás vár még a Graphisoftra. Magyar hendikepek.
A hódítás tehát sikerült, de a kép még korántsem kerek. Hátra van még néhány jelentős főhadiszállás megerősítése. Ide tartozik például az amerikai piaci jelenlét továbbépítése, amire eddig több mint húszmillió dollárt költött a cég. A sokszor megrohamozott, de még igazán be nem vett Egyesült Államok - mint a technológiai termékek nagy részénél - az építési szoftverek legjelentősebb piaca, így megkerülhetetlen a Graphisoft számára - véli az elnök.
Németországban sem volt könnyű
A "nehéz terep" nem idegen probléma a Graphisoft életében, a vállalat ugyanis Németországban is csak a második próbálkozáskor, 1989 után tudott igazán jelentős eredményeket elérni. A cég szoftverei első körben a vizuális kommunikációt fokozottabban értékelő latin országokban lettek ismertek (például Olaszországban, Franciaországban, Belgiumban), s csak később, amikor a precizitást tökéletesítették, nőttek meg ugrásszerűen az eladások a német területeken.
Enélkül Bojár szerint ugyanis nem valósulhatott volna meg az 1998-as frankfurti (és később budapesti) tőzsdei bevezetés, illetve a vállalatot sem értékelték volna akkor 600 millió márkára. (Az új tulajdonos, a cégben 90 százalék feletti részesedést szerzett Nemetschek nemsokára valószínűleg kivezeti a tőzsdéről a céget.)
A magyarok nem jók menedzsmentben
A globális terjeszkedés egyik nehéz kérdése volt Bojár tapasztalatai alapján, hogy a magyarok nem rendelkeznek például az angolokéhoz mérhető történelmi tapasztalatokkal a hódításban és gyarmatosításban, nem tudjuk, hogyan lehet hatékonyan bevonni a helyieket a működésbe. "Miközben műszaki-tudományos téren vitathatatlanul elől járunk, nincs meg az a kultúránk, hogy megszervezzük a tömegeket: menedzsmentben és marketingben hátul kullogunk" - hangsúlyozta az egész világot bejáró menedzser.
Éppen ezért az Egyesült Államokban nem volt könnyű megtalálni az európai és azon belül is egy kis ország, Magyarország értékeivel azonosulni tudó munkatársakat. Ebben sokat segített, hogy a terjeszkedés eredeti székhelyéről, a nyugati parton fekvő Los Angelesből átköltöztek az európai cégek által általában preferált keleti részre.
Épp a fenti okok miatt szintén nehezen ment annak a vezetőnek a kiválasztása, aki Bojár Gábor háttérbe vonulása után átvehette a globális méreteket öltő vállalat irányítását. Nem véletlen, hogy külföldről érkezett a helytartó...
Az elnök 2002-ben, amikor kiszállt az operatív irányításból, több magyarországi felsővezetőt is megkeresett, hogy átcsábítsa a céghez, de ők a globális cégvezetői tapasztalatok hiánya miatt nem vállalták a feladatot.
Egyetemet alapítanaA magyar üzleti kultúra fejlesztéséhez Bojár Gábor saját tapasztalatainak átadásával aktívan hozzá kíván járulni. Állítása szerint ez és nem elsősorban a Graphisoft promotálása vezérelte a Graphi-sztori című könyve megírásában. Ilyen motivációtól vezérelve dolgozik egy informatikai és vállalati kultúra-tudást nyújtó felsőoktatási intézmény alapításán is, ahol olyan programozókat képeznének, "akik az üzletet is értik".
Nagy Vajda Zsuzsa
Menedzsment Fórum
Kapcsolódó anyagok:
Keleten könnyebben vesznek céget a magyarok
A Graphisoft-vezér kapta az üzleti Oscart
Bojár: európaibb cég lett a Graphisoft
Bojár Gábor: Alkalmazkodni tudunk, tanuljunk meg győzni is