5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A Bombardier hivatalosan is cáfolja azokat a híreket, amelyek szerint elődjei technikai problémái miatt visszadobott vonatokat próbál eladni a MÁV-nak. A cég sajtófőnöke az mfor.hu-nak küldött válaszában közli: a magyar vasúttársaságnak szánt tíz szerelvény közül kettő már a tesztfutásokat végzi. Információink szerint a konkurens cégek nem kívánnak beszállni az általuk egyenlőtlennek tartott versenybe.

[ajanlo=520][igazitas=right/]"Az Ausztriában futó Talentoknak nincsenek minőségbeli hiányosságaik, s az sem igaz, miszerint az osztrák vasúttársaság (ÖBB) megtagadta volna vonatjaink átvételét" - közölte lapunk érdeklődésére Ulrich Bieger, a Bombardier Transportation régiónkért felelős sajtófőnöke. Ezzel párhuzamosan az ÖBB a Világgazdaságnak szintén cáfolta a a kvalitásbeli problémák miatti "visszatáncolásról" szóló iparági híreket.

Bombardier: már folynak a tesztfutások

Bieger az mfor.hu-nak hozzátette: az ÖBB az első körben 111, a másodikban - tavaly ősszel - 60 szerelvényt rendelt tőlük, ezek közül több mint 70 "már jó ideje sikeresen fut". Szerinte a társaság a MÁV részéről megmutatkozó "azonnali igény" tudatában döntött úgy, hogy ajánlatot tesz.

Megerősítette azokat a korábbi híreket, miszerint összesen 10 vonatot adnának el. "Az eredetileg az ÖBB-nek szánt két szerelvény már a tesztfutásokat végzi, így azokat márciusban le tudjuk szállítani a MÁV-nak" - fejtette ki. A további nyolc szerelvényt az év végéig "kézbesítenék".

Bieger kiemelte: a szállítás teljesítését a fennálló kapacitások teszik lehetővé, s a MÁV-üzlettől függetlenül az ÖBB is megkapja az eredeti határidőig, idén nyárig a megrendelt szerelvényeket.

Osztrák sajtó: problémák a salzburgi vonalon

Az mindenesetre tény, hogy - mint arról szerdai cikkünkben részletesen beszámoltunk - a Salzburg környékén még 2004-ben üzembe állított tizenegy új Talentet sok bírálat érte az osztrák sajtóban. A Salzburger Fenster 2005 júniusi száma szerint a 35 millió euróért vásárolt járgányoknál három hónap alatt 441 üzemzavart regisztráltak. Hasonlóan kritikus hangot ütött meg az Eisenbahn Journal 2005 januári számában: a vasúti szaklap szerint elsősorban az elektronikai rendszerrel adódtak problémák, s említ olyan eseteket, amikor az állva maradt szerelvényt más vonatokkal kellett helyettesíteni.

Igaz, az osztrák vasút illetékesei akkor védelmükbe vették a Talenteket: szerintük csupán "gyerekbetegségekről" van szó, amelyek minden újonnan forgalomba állított járműnél előfordulnak. Míg a kritikusok "totális melléfogásnak" minősítették a Bombardierrel kötött üzletet, addig az ÖBB szakemberei azt emelték ki, hogy a szerelvények 96 százalékban pontosan érkeznek célba.

Ulrich Bieger lapunknak küldött válaszában nem tért ki arra a kérdésünkre, hogy mely technikai problémák jelentkeztek az Ausztriában futó Talenteknél, és ezek mennyire voltak jelentősek. Az ÖBB illetékese ugyan a szerdai Világgazdaságban elégedetten nyilatkozott a vonatokról, ám csupán a Bécs, nem pedig a Salzburg környékén futó szerelvényeket említette.

Iparági feltételezések szerint a MÁV-nak eladandó 10 darab Talent piaci ára - normál esetben - nagyságrendileg 40-80 millió euró közé tehető. Bieger ezt nem kívánta kommentálni. Heinczinger István vezérigazgató-helyettes az mfor.hu birtokába került dokumentumban mindenesetre leszögezi: a Bombardier pénzügyi és szállítási szempontból is "nagyon jó ajánlatot" tett.

A konkurensek bojkottja

[ajanlo=1373][igazitas=left/]Mint ismert, a MÁV Zrt. igazgatósága szerdai ülésén megvitatta az ajánlatot, és azt további tárgyalásokra érdemesnek ítélte. Indoklásként azt hozta fel, hogy szükséges bővíteni a személyszállító járműparkot. Hangsúlyozták: a vasúttársaság a vonatok beszerzésével kapcsolatos eljárást a közbeszerzési törvény keretein belül folytatja le. A tíz motorvonat esetleges beszerzése nem érinti a járműfejlesztéssel kapcsolatos eddigi kötelezettségvállalásokat, derül ki közleményükből.

A MÁV hivatalosan a konkurenseknek is felkínálta a "gyorstenderen" való részvételt. Február 2-án az Alstomnak, a Siemensnek és a Stadlernek címzett levelében közölte: amennyiben képesek a németekéhez hasonló pénzügyi, szállítási és technikai paraméterekkel rendelkező ajánlatot felmutatni, akkor azt legkésőbb február 8-ig jelezzék. Ezt követően - február 10-15. között - egy zárt körű tender keretében vinnék dűlőre a dolgot.

Azt mindenesetre nehéz kétségbe vonni, hogy a Bombardier konkurenseinek esélyeit a rendkívül rövid felkészülési határidő gyakorlatilag a nullára csökkentette. Valószínűleg ez az oka annak, hogy - bár válaszolt a vasúttársaság levelére - információink szerint sem a Stadler, sem a Siemens nem vesz részt a "gyorstenderen".

A svájci cég korábban aggályait fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a MÁV lépése megfelel-e a közbeszerzés szabályainak. Egyes vélemények szerint az ügy hátterében politikai indítékok is meghúzódnak.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!