[ajanlo=520][igazitas=right/]"Az Ausztriában futó Talentoknak nincsenek minőségbeli hiányosságaik, s az sem igaz, miszerint az osztrák vasúttársaság (ÖBB) megtagadta volna vonatjaink átvételét" - közölte lapunk érdeklődésére Ulrich Bieger, a Bombardier Transportation régiónkért felelős sajtófőnöke. Ezzel párhuzamosan az ÖBB a Világgazdaságnak szintén cáfolta a a kvalitásbeli problémák miatti "visszatáncolásról" szóló iparági híreket.
Bombardier: már folynak a tesztfutások
Bieger az mfor.hu-nak hozzátette: az ÖBB az első körben 111, a másodikban - tavaly ősszel - 60 szerelvényt rendelt tőlük, ezek közül több mint 70 "már jó ideje sikeresen fut". Szerinte a társaság a MÁV részéről megmutatkozó "azonnali igény" tudatában döntött úgy, hogy ajánlatot tesz.
Megerősítette azokat a korábbi híreket, miszerint összesen 10 vonatot adnának el. "Az eredetileg az ÖBB-nek szánt két szerelvény már a tesztfutásokat végzi, így azokat márciusban le tudjuk szállítani a MÁV-nak" - fejtette ki. A további nyolc szerelvényt az év végéig "kézbesítenék".
Bieger kiemelte: a szállítás teljesítését a fennálló kapacitások teszik lehetővé, s a MÁV-üzlettől függetlenül az ÖBB is megkapja az eredeti határidőig, idén nyárig a megrendelt szerelvényeket.
Osztrák sajtó: problémák a salzburgi vonalon
Az mindenesetre tény, hogy - mint arról szerdai cikkünkben részletesen beszámoltunk - a Salzburg környékén még 2004-ben üzembe állított tizenegy új Talentet sok bírálat érte az osztrák sajtóban. A Salzburger Fenster 2005 júniusi száma szerint a 35 millió euróért vásárolt járgányoknál három hónap alatt 441 üzemzavart regisztráltak. Hasonlóan kritikus hangot ütött meg az Eisenbahn Journal 2005 januári számában: a vasúti szaklap szerint elsősorban az elektronikai rendszerrel adódtak problémák, s említ olyan eseteket, amikor az állva maradt szerelvényt más vonatokkal kellett helyettesíteni.
Igaz, az osztrák vasút illetékesei akkor védelmükbe vették a Talenteket: szerintük csupán "gyerekbetegségekről" van szó, amelyek minden újonnan forgalomba állított járműnél előfordulnak. Míg a kritikusok "totális melléfogásnak" minősítették a Bombardierrel kötött üzletet, addig az ÖBB szakemberei azt emelték ki, hogy a szerelvények 96 százalékban pontosan érkeznek célba.
Ulrich Bieger lapunknak küldött válaszában nem tért ki arra a kérdésünkre, hogy mely technikai problémák jelentkeztek az Ausztriában futó Talenteknél, és ezek mennyire voltak jelentősek. Az ÖBB illetékese ugyan a szerdai Világgazdaságban elégedetten nyilatkozott a vonatokról, ám csupán a Bécs, nem pedig a Salzburg környékén futó szerelvényeket említette.
Iparági feltételezések szerint a MÁV-nak eladandó 10 darab Talent piaci ára - normál esetben - nagyságrendileg 40-80 millió euró közé tehető. Bieger ezt nem kívánta kommentálni. Heinczinger István vezérigazgató-helyettes az mfor.hu birtokába került dokumentumban mindenesetre leszögezi: a Bombardier pénzügyi és szállítási szempontból is "nagyon jó ajánlatot" tett.
A konkurensek bojkottja
[ajanlo=1373][igazitas=left/]Mint ismert, a MÁV Zrt. igazgatósága szerdai ülésén megvitatta az ajánlatot, és azt további tárgyalásokra érdemesnek ítélte. Indoklásként azt hozta fel, hogy szükséges bővíteni a személyszállító járműparkot. Hangsúlyozták: a vasúttársaság a vonatok beszerzésével kapcsolatos eljárást a közbeszerzési törvény keretein belül folytatja le. A tíz motorvonat esetleges beszerzése nem érinti a járműfejlesztéssel kapcsolatos eddigi kötelezettségvállalásokat, derül ki közleményükből.
A MÁV hivatalosan a konkurenseknek is felkínálta a "gyorstenderen" való részvételt. Február 2-án az Alstomnak, a Siemensnek és a Stadlernek címzett levelében közölte: amennyiben képesek a németekéhez hasonló pénzügyi, szállítási és technikai paraméterekkel rendelkező ajánlatot felmutatni, akkor azt legkésőbb február 8-ig jelezzék. Ezt követően - február 10-15. között - egy zárt körű tender keretében vinnék dűlőre a dolgot.
Azt mindenesetre nehéz kétségbe vonni, hogy a Bombardier konkurenseinek esélyeit a rendkívül rövid felkészülési határidő gyakorlatilag a nullára csökkentette. Valószínűleg ez az oka annak, hogy - bár válaszolt a vasúttársaság levelére - információink szerint sem a Stadler, sem a Siemens nem vesz részt a "gyorstenderen".
A svájci cég korábban aggályait fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a MÁV lépése megfelel-e a közbeszerzés szabályainak. Egyes vélemények szerint az ügy hátterében politikai indítékok is meghúzódnak.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum