A korábbi éveknek megfelelően továbbra is a Coca-Cola vezeti a világ legértékesebb márkáinak 100-as rangsorát, amelyet az Interbrand tanácsadó cég tett közzé pénteken. A TOP 10-ben mindössze két nem amerikai vállalat található.
Az Interbrand listája szerint az atlantai üdítőital-gyártó óriás brandjének értéke 67,5 milliárd dollárra rúg, ami gyakorlatilag megfelel a 2004-es értéknek (67,394 milliárd dollár). Az első három helyezett sorrendje egyébként immár öt éve változatlan: a Coca-Colát idén is a Microsoft követi 59,9 milliárd dollárral, majd az IBM következik 53,3 milliárd dolláros mutatóval.
Érdekesség, hogy - a világ legértékesebb cégeiről készült rangsorhoz hasonlóan - az élmezőnyt itt is az amerikai vállalatok dominálják. Az első tíz közé mindössze két nem egyesült államokbeli brand került be: a finn Nokia hatodik helyezett 26,4 milliárd dolláros márkaértékkel, a japán Toyota pedig kilencedik 24,8 milliárd dollárral.
A legértékesebb nyugat-európai, így egyben német brand a tizenegyedik Mercedes, a legnívósabb francia márka pedig a Louis Vuitton. Érdekesség, hogy a legjobb helyezést elért brit cég, a HSBC bank a 29., a svéd társaságok közül az IKEA 42. hellyel számít Svédország legjobb brandjének, az olaszok között pedig a 49. helyezett Gucci érte el a legjobb eredményt.
Az élenjáró holland cégnek - 5,9 milliárdos márkaértékkel - a Philips számít, ám ez az összesítésben mindössze az 53. helyre volt elég. Spanyolországban - Itáliához hasonlóan - egy divatruházati márka, a Zara birtokolja a legértékesebb brand címet: 3,73 milliárd dollárral a 77. helyezett a százas listán. A svájci társaságok márkái közül a Nestlé tulajdonában lévő Nescafé viszi el a pálmát, amely a 24. helyet hódította el 12,2 millárd dollárral.
Sorrend | Brand | Cég | Érték (mrd$) |
1 | Coca-Cola | Coca-Cola | 67,525 |
2 | Microsoft | Microsoft | 59,941 |
3 | IBM | International Business Machines Corporation | 53,376 |
4 | GE | GE | 46,996 |
5 | Intel | Intel | 35,588 |
6 | Nokia | Nokia | 26,452 |
7 | Disney | Walt Disney Company | 26,441 |
8 | McDonald's | McDonald's Corporation | 26,014 |
9 | Toyota | Toyota Motor Corporation | 24,837 |
10 | Marlboro | Altria Group | 21,189 |
11 | Mercedes-Benz | DaimlerChrysler AG | 20,006 |
12 | Citi | Citigroup | 19,967 |
13 | Hewlett-Packard | Hewlett-Packard | 18,866 |
14 | American Express | American Express | 18,559 |
15 | Gillette | Gillette | 17,534 |
16 | BMW | Bayerische Motoren Werke AG | 17,126 |
17 | Cisco | Cisco | 16,592 |
18 | Louis Vuitton | LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton | 16,077 |
19 | Honda | Honda | 15,788 |
20 | Samsung | Samsung | 14,956 |
21 | Dell | Dell | 13,231 |
22 | Ford | Ford | 13,159 |
23 | Pepsi | Pepsi | 12,399 |
24 | Nescafé | Nestlé | 12,241 |
25 | Merrill Lynch | Merrill Lynch | 12,018 |
26 | Budweiser | Anheuser-Busch | 11,878 |
27 | Oracle | Oracle | 10,887 |
28 | Sony | Sony | 10,754 |
29 | HSBC | HSBC | 10,429 |
30 | Nike | Nike | 10,114 |
Márkájának értékét legnagyobb mértékben az eBay, a HSBC, a dél-koreai Samsung, az Apple és a UBS bank növelte az elmúlt egy évben, a legnagyobb vesztesnek ilyen szempontból pedig a Sony, a vezércserén átesett Morgan Stanley, a mostanában korrupciós ügyek miatt címlapokra került Volkswagen, a Levi's és a héten 14 500 fős leépítést bejelentő, korábban szintén vezetőt váltott Hewlett-Packard számít.
A "Best Global Brands" 100-as rangsorában, amelyen magyar brand nem szerepel, 2,3 milliárd dolláron felüli értékkel rendelkező cégek szerepelnek. Az Interbrand Zintzmeyer & Lux két kritériumhoz kötötte a listára való felkerülést. Egyrészt csak azokat a márkákat vették figyelembe, amelyek globálisak, és - ezzel együtt - szignifikáns forgalmat mutatnak fel a világ legfontosabb piacain. További feltétel volt, hogy a társaság kielégítő mennyiségű marketing és pénzügyi adatot tegyen nyilvánossá.
Menedzsment Fórum