A várakozásokat alulmúlta, de nem volt katasztrofális a hazai magánvasút-piac első éve. Rövid távon nem várható a vasúti áruszállítás fellendülése, számol be a Világgazdaság.
Veszteségesen fuvarozott tavaly a két hazai állami (MÁV Rt., GYSEV Rt.) vasúttársaság, s a piac három új magáncége (MMV Rt, Floyd Kft., MÁV Hajdú Kft.) is. Nyereséget csak a negyedik magántársaság, a CER Rt. mutatott fel, amely még nem szállított árut, a tőkéje viszont már kamatozott - közölte Antal Dániel, a területért felelős kormánybiztos. Szerinte a magáncégek veszteséges indulása még betudható tanulópénznek.
[ajanlo=213][igazitas=left/]A piacnyitás első évében 90-10 arányban a MÁV és a GYSEV osztozott a tortán, s belőle idén áprilisban csak egy százalékot tudott kihasítani a CER Rt. A liberalizációban előbbre tartó országokban tíz százalék körüli rész jut a magántársaságokra.
A magántársaságok működését több tényező nehezíti: az infrastruktúra-használati díj például európai szinten egységvonatra számítva Magyarországon a negyedik legmagasabb Szlovákia, Svájc és Lengyelország után. Késik a vasúti jogharmonizáció, minek következtében rosszul szabályozott az iparvágányok használata.
A Világgazdaság értesülései szerint lényegében stagnál a hazai vasúton szállított áru mennyisége. 2003-ban 0,5 százalékkal, 2004-ben 2,7 százalékkal nőtt, most mintegy 52 millió tonnát tesz ki. Nem bővül jelentősen a tranzit sem, a fuvarozók egy része máris inkább kikerüli Magyarországot.
Csak egy vasúttársaság volt nyereséges itthon
A várakozásokat alulmúlta, de nem volt katasztrofális a hazai magánvasút-piac első éve. Rövid távon nem várható a vasúti áruszállítás fellendülése, számol be a Világgazdaság.