3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Állítólag elődjei minőségi hibái miatt visszadobott vonatokat próbál rásózni a MÁV-ra a Bombardier, értesült az mfor.hu. A német-kanadai cég, amely akciós ajánlatával csábította el a vasúttársaságot, egyelőre hallgat. A Stadler és az Alstom valószínűleg nem vesz majd részt a "gyorstenderen", amelyre máig lehetett jelentkezni. Mi áll a háttérben: a problémák azonnali megoldása iránti vágy vagy a választások előtti eredményfelmutatási kényszer?

Választások előtti örömpótlás? Galéria és diagram!

Közbeszerzési eljárás nélkül

A svájci cég valószínűleg nem egyedül marad távol, bár hivatalosan még sem az Alstom, sem a Siemens nem fújt visszavonulót. "Vizsgáljuk, élünk-e a felkínált lehetőséggel"- közölte megkeresésünkre Müller Mihály, az ALSTOM Transport magyarországi kommunikációs igazgatója. Mindazonáltal hozzátette: a szállítási határidő meglehetősen szűkös, hiszen az normál esetben 18-24 hónapot tesz ki.

A Bombardier azonban még akkor is győztesen kerülhet ki az ügyből, ha három riválisa "bojkottot hirdet". Információink szerint - mivel az első lépést a német cég tette meg - a MÁV közbeszerzési eljárás nélkül is üzletet köthet vele, amennyiben igazolja, hogy hasonló kondíciók mellett egyetlen másik társaság sem lenne képes a vonatokat a kívánt időre leszállítani. Ráadásul a vasúttársaság érvelhet azzal is: elöregedett gépjárműveinek állapota annyira leromlott, hogy új szerelvények híján nem tudja garantálni szolgáltatásainak biztonságát.

Választások előtti örömpótlás?

Mások viszont politikai indítétokat sejtenek az ügy mögött. Az elővárosi motorvonattenderen győztes Stadler-vonatoknak ugyanis - az eredeti tervek szerint - éppen a választási kampány finisében, idén márciusban kellett volna forgalomba állniuk a Budapest-Tatabánya, Budapest-Székesfehérvár és Budapest-Pusztaszabolcs vonalakon. A tender azonban a folyamatos jogi csatározások miatt csúszott, így a Stadler-MÁV között augusztus közepén kötött paktum valószínűleg csak idén február végén, a finanszírozási szerződés létrejötte után léphet életbe. A svájci cégnek innen számítva egy év áll rendelkezésére az első, kettő év pedig az utolsó, harmincadik szerelvény leszállítására. Az első Flirtök tehát legkorábban éppen egy esztendővel a tervezett időpont után kezdhetik meg működésüket.

Addig is azonban szükség van egy kis "örömpótlóra". Hiszen valljuk be: melyik kormány ne szeretne a választások előtt - saját "potenciáját" bizonyítandó - olyan szerelvényekkel villogni, amelyek - hibák ide vagy oda - puszta megjelenésükkel is képesek életet lehelni a matuzsálemi korú vonatokkal fémjelzett, az ingázók által naponta testközelből megtapasztalt nyomorúságba? (Ami egyébként sokkal összetettebb, társadalmi-gazdasági tabukat feszegető probléma annál, mintsem hogy az egészet - populista módon - egy az egyben a jelenlegi MÁV-vezetők nyakába varrhassuk.)

Kérdéseinkkel megkerestük a vasúttársaságot is. Kavalecz Imre szóvivő annyit közölt: a Bombardier valóban tett ajánlatot, azt jelenleg is vizsgálják. Hozzáfűzte: az érdemi döntés meghozataláig nem áll módjukban további információkat adni.

Wéber Balázs

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!