Választások előtti örömpótlás? Galéria és diagram!
Közbeszerzési eljárás nélkül
A svájci cég valószínűleg nem egyedül marad távol, bár hivatalosan még sem az Alstom, sem a Siemens nem fújt visszavonulót. "Vizsgáljuk, élünk-e a felkínált lehetőséggel"- közölte megkeresésünkre Müller Mihály, az ALSTOM Transport magyarországi kommunikációs igazgatója. Mindazonáltal hozzátette: a szállítási határidő meglehetősen szűkös, hiszen az normál esetben 18-24 hónapot tesz ki.
A Bombardier azonban még akkor is győztesen kerülhet ki az ügyből, ha három riválisa "bojkottot hirdet". Információink szerint - mivel az első lépést a német cég tette meg - a MÁV közbeszerzési eljárás nélkül is üzletet köthet vele, amennyiben igazolja, hogy hasonló kondíciók mellett egyetlen másik társaság sem lenne képes a vonatokat a kívánt időre leszállítani. Ráadásul a vasúttársaság érvelhet azzal is: elöregedett gépjárműveinek állapota annyira leromlott, hogy új szerelvények híján nem tudja garantálni szolgáltatásainak biztonságát.
Választások előtti örömpótlás?
Mások viszont politikai indítétokat sejtenek az ügy mögött. Az elővárosi motorvonattenderen győztes Stadler-vonatoknak ugyanis - az eredeti tervek szerint - éppen a választási kampány finisében, idén márciusban kellett volna forgalomba állniuk a Budapest-Tatabánya, Budapest-Székesfehérvár és Budapest-Pusztaszabolcs vonalakon. A tender azonban a folyamatos jogi csatározások miatt csúszott, így a Stadler-MÁV között augusztus közepén kötött paktum valószínűleg csak idén február végén, a finanszírozási szerződés létrejötte után léphet életbe. A svájci cégnek innen számítva egy év áll rendelkezésére az első, kettő év pedig az utolsó, harmincadik szerelvény leszállítására. Az első Flirtök tehát legkorábban éppen egy esztendővel a tervezett időpont után kezdhetik meg működésüket.
Addig is azonban szükség van egy kis "örömpótlóra". Hiszen valljuk be: melyik kormány ne szeretne a választások előtt - saját "potenciáját" bizonyítandó - olyan szerelvényekkel villogni, amelyek - hibák ide vagy oda - puszta megjelenésükkel is képesek életet lehelni a matuzsálemi korú vonatokkal fémjelzett, az ingázók által naponta testközelből megtapasztalt nyomorúságba? (Ami egyébként sokkal összetettebb, társadalmi-gazdasági tabukat feszegető probléma annál, mintsem hogy az egészet - populista módon - egy az egyben a jelenlegi MÁV-vezetők nyakába varrhassuk.)
Kérdéseinkkel megkerestük a vasúttársaságot is. Kavalecz Imre szóvivő annyit közölt: a Bombardier valóban tett ajánlatot, azt jelenleg is vizsgálják. Hozzáfűzte: az érdemi döntés meghozataláig nem áll módjukban további információkat adni.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum