3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az európai autóárak átlagosan nagyobb ütemben emelkednek az idén, mint tavaly, derül ki a PricewaterhouseCoopers és a eurocarprice.com legfrissebb felméréséből. Az általános áremelkedés mögött a dízelautók egyre növekvő népszerűsége áll. Az európaiak ugyanis a dízel gépjárműveket részesítik előnyben a benzinesekkel szemben, bár ez utóbbiak ára kisebb mértékben emelkedik.

[ajanlo=474][igazitas=left/]2005 júniusában a dízelautók átlagára 4,5%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban, miközben a forgalom 13%-kal emelkedett. A benzinüzemű autók átlagosan 3,4%-kal drágultak, a forgalmuk azonban 7%-kal visszaesett. Összességében az európai autóárak 3,9%-kal növekedtek a 2004. júniusától 2005. júniusáig terjedő időszakban.

"A dízelüzemű gépjárművek mára az európai autópiac forgalmának közel felét adják, népszerűségük továbbra is töretlen. Mivel a dízelek alapára magasabb a benzines típusok áránál, forgalmuk erősödése a gyártók bevételeinek emelkedését vonja maga után" - mondta Armin Krug, a PricewaterhouseCoopers(Pwc) Autofacts üzletágának vezetője.

Franciaországban és Belgiumban például a dízelek már az újautó eladások 70%-át teszik ki. Éves szinten a legdinamikusabb emelkedést Magyarország (54%), Norvégia (45%) és Portugália (31%) produkálta. A dízelek forgalma csak Lengyelországban és Görögországban esett vissza az egy évvel korábbi adatokhoz képest.

A Pwc Európai Újautó Árindexe (a relatív újautó árak forgalommal súlyozott indexe) alapján az európai autópiacok közül a dániai a legdrágább. Itt az új gépjárművek ára 94%-kal magasabb, mint az eurozóna átlagára. A legolcsóbbnak Csehország számít, az átlagnál 8%-kal alacsonyabb mutatójával.

A magyar piac sajátosságai

A magyarországi autópiac az elmúlt két évben gyakorlatilag stagnált. Bár a dízelüzemű autók forgalma 54%-kal bővült, azok ezzel együtt is csak mintegy 15%-ot tesznek ki az újautók piacán.

Az értékesítési eredmények azonban - típustól és piaci szegmenstől függően - széles sávban szóródnak. A kisautók forgalmának visszaesése mellett a nagyméretű gépjárművek iránti kereslet erősödése jellemzi a magyar piacot. A középkategóriás és a még mindig szűk szegmenset képviselő luxusautók piacán szintén emelkedés érzékelhető. Meglepő azonban, hogy több piaccal ellentétben Magyarországon az egyterűek iránti kereslet nem növekedett az elmúlt 12 hónap során.

A magyarországi átlagárak jelenleg 4%-kal alacsonyabbak az európai átlagnál. A másfél évvel ezelőtti jelentős áremelkedést követően összességében alig figyelhető meg változás az árak tekintetében, de az egyes szegmensek között fellelhető némi eltérés. Az árak főként a kiskategóriás autók esetében csökkentek, míg a középosztály enyhe áremelkedést mutat.

Európai kitekintés

Az "öt nagy" piac is vegyes képet mutat. Spanyolország autópiaca jelentős áremelkedés mellett továbbra is lendületesen növekszik. A francia és a német piacra lassú bővülés és átlag alatti áremelkedés jellemző. Olaszországban a gyengülő forgalom ellenére is jelentősen emelkednek az árak, míg Nagy-Britanniában a szűkülő piac csökkenő árakkal párosul.

Európában a norvég és a dán autópiacon figyelhető meg a legdinamikusabb bővülés, míg Finnországban az elmúlt évben 15%-kal esett a forgalom. Ezekben az országokban az újautó árak jóval az európai átlag fölött vannak, főként Dániában, ahol az autóértékesítést kivételesen magas adóterhek sújtják.

Kelet-Európában visszaesett a forgalom (főként Lengyelországban és Csehországban), bár az áremelkedés nem érte el az európai átlagot. A cseh piacon - a brithez hasonlóan - egyedülálló módon estek az árak.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!