A burkolt fenyegetésnek némileg ellentmond, hogy Budapest az utóbbi időben egyre fontosabb szerepet játszik a légitársaság üzletpolitikájában. Az EasyJet a tavaly május 1-jén indult lutoni járat bevezetése után szeptember 30-án indította el budapesti járatait a Londontól délre fekvő Gatwickről, október 31-től pedig az északkelet-angliai Newcastle-ból, valamint a nyugat-angliai Bristolból is napi járatot üzemeltet a magyar fővárosba. Emellett beindult a Genf-Budapest vonal is, és egyről napi kettőre növelték a Lutonról Ferihegyre közlekedő gépek számát.
Az Easyjet jelenleg hét európai repülőtérre - London Gatwick, London Luton, Bristol, Newcastle, Berlin, Dortmund és Genf - közlekedtet közvetlen járatokat Budapestről, amely ezzel az easyJet legnagyobb kelet-európai központjává vált, megelőzve Prágát, ahová a vállalat hat járatot közlekedtet.
Fórika Ibolya, a BA kommunikációs igazgatója szerint még egyetlen légitársaság sem kifogásolta hivatalosan az ajánlott árak színvonalát. Az utasonkénti 9,15 eurós illeték ugyan többszöröse a korábbinak, de a "2003 májusában átmeneti jelleggel megnyitotthoz képest egy teljesen átépített, minden részletében megújuló terminált vehetnek majd birtokba a légitársaságok".
"Több milliárdos beruházást hajtottunk végre az utóbbi egy évben, s így az új terminál sokkal több szolgáltatást fog nyújtani" - mondta. A kommunikációs igazgató szerint használata értelemszerűen drágább lesz, mint 2003-ban, de még így is várhatóan olcsóbb lesz, mint Ferihegy 2B, illetve a prágai vagy a bécsi repülőtér.
Fórika nem tart attól, hogy a megemelt illetékek miatt a diszkont légitársaságok kivonulnának a magyar piacról. Az árajánlatot egy nemzetközi tanácsadócég tanulmánya alapján tették meg valamennyi - nem csak diszkont - légitársaságnak. "A valós piaci kereslet dönt az árakról és a terminál használóiról. A jelek szerint nem hogy csökkenne, de egyre bővül Ferihegy forgalma" - utalt az MTI-nek az elmúlt hónapban elért 42 százalékos forgalombővülésre Fórika Ibolya.
Mint arról korábban a Menedzsment Fórum beszámolt, a tervek szerint szeptemberben nyitó felújított terminál évente 2,5 millió utast tud majd kiszolgálni, ami 800-1000 ügyfelet jelent óránként, ezzel a repülőtér utaskapacitása megközelíti a 8 milliót. A beruházás ÁPV Rt. által jóváhagyott becsült keretköltsége 8,7 milliárd forint. Az összköltség az épület átépítése és a korszerű utaskiszolgáló, valamint poggyászátvilágító rendszer mellett magában foglalja a forgalmi előtér, a parkoló és a kisgépes terminál fejlesztését is.
A Ferihegy 1 Ferihegy 2-nél alacsonyabb szintű szolgáltatást nyújt majd, így nem lesz business váró, utashíd és tranzit sem. A BA korábban azt is meglebegtette, hogy a diszkont légitársaságokon kívül néhány hagyományos légitársaság is a megújuló Ferihegy 1-es terminálról közlekedtetheti járatait.
Menedzsment Fórum/MTI
Dömpingár helyett dráguló fapadosok Ferihegy 1-en
A Budapest Airport cáfolja, hogy a megújuló Ferihegy 1-es szolgáltatásaihoz képest magas áron kínálja a terminál használatát a légitársaságoknak. Néhány diszkont cég azonban drágállja azokat, és a korábbi árcsökkentés helyett már a jegyárak emelését valószínűsíti.