5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Lassan bővülnek a lehetőségek, ráadásul a mobilfizetés még mindig népszerűtlen Magyarországon - nagyjából ez derült ki az elektronikus fizetési lehetőségek áttekintésével foglalkozó keddi E-Money szimpóziumon. Sokan nem tartják biztonságosnak a mobilfizetést, ráadásul nem szívesen költenek többet ugyanarra a termékre, még a kényelem érdekében sem. Mfor.hu tudósítás.

Lehívható mobilon is (Mfor-montázs)

A mobiltelefonnal rendelkezők mindössze hat százaléka fizetett már hazánkban mobiltelefonja segítségével, tavaly ez az arány négy százalék volt  - derül ki a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet legújabb felméréséből, amelyet Hann Endre, a cég ügyvezető igazgatója ismertetett az elektronikus fizetési lehetőségeket feltérképező E-Money Symposiumon.

A felmérésből az is látszik, hogy a felhasználók idegenkednek a már nem is annyira új lehetőségtől: a mobilfizetést még mindig veszélyesnek tartja a megfelelő készülékkel rendelkezők 62 százaléka. Az is kiderült, hogy a lehetséges vásárlók nagy többsége inkább sorban áll, minthogy többet költsön egy termékre azért, mert mobiltelefonnal vásárolta meg.

A pénz az úr


A száraz tények megállapítása mellett az ellenállás okait is igyekeztek megtalálni a konferencia résztvevői. Éles vita bontakozott ki ugyanis Fürst György, az Első Magyar Mobilfizetés Elszámoló Zrt. és Drozdy Győző, a Pannon vezérigazgató-helyettese között arról, kinek mennyi járna a mobilfizetéssel járó pluszköltségek elszámolásából. A két fél korábban a budapesti parkolás mobilfizetőssé tételének lehetőségeiről tárgyalt, ám nem tudtak megegyezni az árban.

Drozdy György elárulta azt is, hogy míg a Pannon ajánlata egy száz forintos díj ötven-ötven forintos megosztása lett volna, addig az EME Zrt. 120 forintot kért volna el a parkoló autósoktól, amit hetven-ötven forint arányban osztott volna fel a két cég között. Drozdy György szerint azonban ezzel a szolgáltatás sikerének esélyeit csökkentették volna, így a Pannon nem volt hajlandó belemenni az üzletbe. Fürst György szerint azonban a rendszer üzemeltetésével járó költségek igenis meg kell, hogy térüljenek, hiszen az mindenkinek rossz, ha egyáltalán nincs lehetőség mobilfizetésre.

Az ár kérdése egyébként más formában is előkerült: a Medián felmérése ugyanis azt mutatja, hogy az emberek inkább hajlandóak sorban állni egy termékért, minthogy - kényelmesebb körülmények között - többet fizessenek érte. Az autópálya-matricák árában is benne van egy úgynevezett "kényelmi-díj", ami száz forint. Az még kérdéses, hogy ez  akkor is fenntartható lesz-e, ha már csak mobillal lehet autópályamatricát venni - hangzott el a fórumon.

A másik gátló tényező, hogy a felhasználók nem tartják elég biztonságosnak a mobilfizetést: félnek, hogy a pénzük nem érkezik meg oda, ahova kellene, vagy átverik őket. A mobilcégek vezetői azt hangoztatták, hogy hatékony és közös kommunikációval sikerülhet bebizonyítani, hogy ma már megfelelő biztonsági garanciák állnak a cégek rendelkezésére. Ezek a követelmények azonban szerintük nem mehetnek az egyszerűség rovására, hiszen a túl bonyolult fizetési rendszer újabb lehetséges mobilvásárlókat riaszthat el.

Bővülnek a lehetőségek


Berkes Tibor, a Pannon mobilkereskedelmi szolgáltatások csoportvezetője elmondta, hogy az elmúlt évhez képest negyven százalékkal nőtt a mobilos autópályamatrica-vásárlások száma. Ez szerinte jó példa arra, hogy ha egy szolgáltatás biztonságos és kényelmes, az hamar népszerű is lehet - megfelelő kommunikációval. Hozzátette, hogy újabb lökést adott a rendszernek a Vodafone csatlakozása idén nyáron. A mobilos matricavásárlás így megérett arra, hogy jövőre már csak ilyen formában lehessen megvenni az autópálya-használati jogosultságot.

A mobilos vásárlások további elterjedésének további gátló tényezője a túlszabályozottság. Dr. Molnár Bíró György ügyvéd szerint az amúgy is zavaros és túlbiztosított EU-s rendelkezések átvételével Magyarország sokat késett, ráadásul túl szigorúan értelmezte a szabályokat. Ez oda vezetett, hogy a csak kevés olyan cég indulhatott hazánkban, amelyik meg tudott felelni a magas tőkekövetelményeknek. A mobil- és elektronikus fizetéssel foglalkozó vállalatoknak így meglehetősen ügyesen kell trükközniük, hogy ne essenek a tiltott betétgyűjtés bűnébe.

Néhány biztató jövőbeli lehetőségről is volt szó a szakmai fórumon. Bodon Ildikó, a T-Mobile stratégiai üzletfejlesztési igazgatóhelyettese például elmondta: előrehaladott fázisban van egy olyan rendszer kidolgozása, amely banki partnerekkel együttműködve lehetővé teszi, hogy az ügyfelek mobiltelefonnal, de saját bankjukon keresztül, hitelkártya-számuk segítségével fizessenek - akár egy boltban is. A T-Mobile és a Pannon közös fejlesztéséhez hamarosan csatlakozik majd a Vodafone is. Jelenleg már egy banki partnere is van a mobilcégeknek, azt azonban nem árulták el, melyik pénzitézetről van szó.

L. Nagy Gábor


Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!