A mobiltelefonnal rendelkezők mindössze hat százaléka fizetett már hazánkban mobiltelefonja segítségével, tavaly ez az arány négy százalék volt - derül ki a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet legújabb felméréséből, amelyet Hann Endre, a cég ügyvezető igazgatója ismertetett az elektronikus fizetési lehetőségeket feltérképező E-Money Symposiumon.
A felmérésből az is látszik, hogy a felhasználók idegenkednek a már nem is annyira új lehetőségtől: a mobilfizetést még mindig veszélyesnek tartja a megfelelő készülékkel rendelkezők 62 százaléka. Az is kiderült, hogy a lehetséges vásárlók nagy többsége inkább sorban áll, minthogy többet költsön egy termékre azért, mert mobiltelefonnal vásárolta meg.
A pénz az úr
A száraz tények megállapítása mellett az ellenállás okait is igyekeztek megtalálni a konferencia résztvevői. Éles vita bontakozott ki ugyanis Fürst György, az Első Magyar Mobilfizetés Elszámoló Zrt. és Drozdy Győző, a Pannon vezérigazgató-helyettese között arról, kinek mennyi járna a mobilfizetéssel járó pluszköltségek elszámolásából. A két fél korábban a budapesti parkolás mobilfizetőssé tételének lehetőségeiről tárgyalt, ám nem tudtak megegyezni az árban.
Drozdy György elárulta azt is, hogy míg a Pannon ajánlata egy száz forintos díj ötven-ötven forintos megosztása lett volna, addig az EME Zrt. 120 forintot kért volna el a parkoló autósoktól, amit hetven-ötven forint arányban osztott volna fel a két cég között. Drozdy György szerint azonban ezzel a szolgáltatás sikerének esélyeit csökkentették volna, így a Pannon nem volt hajlandó belemenni az üzletbe. Fürst György szerint azonban a rendszer üzemeltetésével járó költségek igenis meg kell, hogy térüljenek, hiszen az mindenkinek rossz, ha egyáltalán nincs lehetőség mobilfizetésre.
Az ár kérdése egyébként más formában is előkerült: a Medián felmérése ugyanis azt mutatja, hogy az emberek inkább hajlandóak sorban állni egy termékért, minthogy - kényelmesebb körülmények között - többet fizessenek érte. Az autópálya-matricák árában is benne van egy úgynevezett "kényelmi-díj", ami száz forint. Az még kérdéses, hogy ez akkor is fenntartható lesz-e, ha már csak mobillal lehet autópályamatricát venni - hangzott el a fórumon.
A másik gátló tényező, hogy a felhasználók nem tartják elég biztonságosnak a mobilfizetést: félnek, hogy a pénzük nem érkezik meg oda, ahova kellene, vagy átverik őket. A mobilcégek vezetői azt hangoztatták, hogy hatékony és közös kommunikációval sikerülhet bebizonyítani, hogy ma már megfelelő biztonsági garanciák állnak a cégek rendelkezésére. Ezek a követelmények azonban szerintük nem mehetnek az egyszerűség rovására, hiszen a túl bonyolult fizetési rendszer újabb lehetséges mobilvásárlókat riaszthat el.
Bővülnek a lehetőségek
Berkes Tibor, a Pannon mobilkereskedelmi szolgáltatások csoportvezetője elmondta, hogy az elmúlt évhez képest negyven százalékkal nőtt a mobilos autópályamatrica-vásárlások száma. Ez szerinte jó példa arra, hogy ha egy szolgáltatás biztonságos és kényelmes, az hamar népszerű is lehet - megfelelő kommunikációval. Hozzátette, hogy újabb lökést adott a rendszernek a Vodafone csatlakozása idén nyáron. A mobilos matricavásárlás így megérett arra, hogy jövőre már csak ilyen formában lehessen megvenni az autópálya-használati jogosultságot.
A mobilos vásárlások további elterjedésének további gátló tényezője a túlszabályozottság. Dr. Molnár Bíró György ügyvéd szerint az amúgy is zavaros és túlbiztosított EU-s rendelkezések átvételével Magyarország sokat késett, ráadásul túl szigorúan értelmezte a szabályokat. Ez oda vezetett, hogy a csak kevés olyan cég indulhatott hazánkban, amelyik meg tudott felelni a magas tőkekövetelményeknek. A mobil- és elektronikus fizetéssel foglalkozó vállalatoknak így meglehetősen ügyesen kell trükközniük, hogy ne essenek a tiltott betétgyűjtés bűnébe.
Néhány biztató jövőbeli lehetőségről is volt szó a szakmai fórumon. Bodon Ildikó, a T-Mobile stratégiai üzletfejlesztési igazgatóhelyettese például elmondta: előrehaladott fázisban van egy olyan rendszer kidolgozása, amely banki partnerekkel együttműködve lehetővé teszi, hogy az ügyfelek mobiltelefonnal, de saját bankjukon keresztül, hitelkártya-számuk segítségével fizessenek - akár egy boltban is. A T-Mobile és a Pannon közös fejlesztéséhez hamarosan csatlakozik majd a Vodafone is. Jelenleg már egy banki partnere is van a mobilcégeknek, azt azonban nem árulták el, melyik pénzitézetről van szó.
L. Nagy Gábor
Menedzsment Fórum