3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hétfőn rekordmagasságot elért olajárra különbözőképpen reagáltak a légitársaságok: néhány fapados cég növeli a jegyárakat, a Malév kivár, a Wizz Air pedig köti az ebet a karóhoz, értesült az mfor.hu.

A BA példáját idén elsőként a Lufthansa követte, igaz, csupán a teherfuvarozásban. A személyszállításban egyelőre maradnak a korábbi pótdíjak: 27 euró a hosszú, illetve 7 euró a rövid- és középtávú utakra. "Ezeket abban az esetben töröljük el, ha az olajár 4 egymást követő héten 40 dolláros szint alá kerül" - tette hozzá Horváth.

Praktikák a magas olajár ellen


mfor. hu gyűjtés 5.
A folyamatosan növekvő ü-zemanyagköltségek és az ezzel együtt emelkedő adók az amerikai légitársaságoknak legalább 5 milliárd dolláros veszteséget jelentenek 2005-ben. Az USA-beli cégek 18,6 milliárd gallon üzemanyagot használtak el tavaly.
A gázolaj árának emelkedé-sének minden egyes pennyje a társaságok éves üzemelte-tési költségét 186 millió dollárral emeli meg, minden egyes dollár emelkedés 5.500 dolgozó munkáját veszélyez-teti.



A problémára természetesen csak részben megoldás az áremelés: amerikai légitársaságok például

minden lehetséges eszközzel

próbálják lefaragni az üzemanyag-költségeket, például a minimálisra csökkentik a járatok holtidejét.

"A Lufthansa hedzsing-eljárással redukálja az olajár ingadozásának kockázatát, és ezzel több mint 1 milliárd eurós megtakarítást ért el. Igaz, ez sem tudja lefedni a magas olajár, illetve a finomítói kapacitás csökkenése miatt bekövetkező áremelkedést" - véli Horváth. (Fuel hedging: légitársaságok által gyakran alkalmazott módszer, amely során az üzemanyagot minimum egy évre előre fix áron vásárolják meg, így próbálván kivédeni az év közben bekövetkező esetleges drágulás negatív hatásait.)

A Menedzsment Fórum által megkérdezett légitársaságok egyetértettek abban, hogy a magas olajár egyaránt sújtja a diszkont és a hagyományos cégeket is. A nagy, tradicionális légitársaságok annyiban élveznek előnyt, hogy - méretükből adódóan - kedvezőbb beszerzési árakat tudnak érvényesíteni a beszállítókkal szemben.

Mindazonáltal a low cost szegmensen sem mutatkoznak a pánik jelei: a történelmi csúcsokat döntögető üzemanyagár a fapadosok

üzleti modelljét nem veszélyezteti

, nyilatkozta még tavaly Joachim Hunold, az Air Berlin vezetője.

6 milliárdos veszteséget prognosztizálnak

mfor. hu gyűjtés 6.
Az amerikai légitársaságok idén előreláthatólag 9 milliárd dolláros veszteséget szenved-nek el, az európaiak viszont 1,4, az ázsiaiak pedig 2,6 milliárd dollár körüli nyereség-gel zárják az évet. Az ágazat éves forgalma 400 milliárd dollárra tehető, derül ki az IATA tanulmányából.



Összességében a magas olajár miatt - az emelkedő utasszám ellenére - a világ polgári repülése idén is komoly veszteségekre számíthat. Az IATA légitársaság-szövetség május végén tette közzé tanulmányát, amely szerint 270 tagvállalata idei összvesztesége - a tavalyi 4,8 milliárd dollár után -

6 milliárd dollár körül

várható. A szervezet akkor még 47 dolláros átlagos hordónkénti olajárral számolt.

Wéber Balázs Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!