A BA példáját idén elsőként a Lufthansa követte, igaz, csupán a teherfuvarozásban. A személyszállításban egyelőre maradnak a korábbi pótdíjak: 27 euró a hosszú, illetve 7 euró a rövid- és középtávú utakra. "Ezeket abban az esetben töröljük el, ha az olajár 4 egymást követő héten 40 dolláros szint alá kerül" - tette hozzá Horváth.
Praktikák a magas olajár ellen
|
A problémára természetesen csak részben megoldás az áremelés: amerikai légitársaságok például
minden lehetséges eszközzelpróbálják lefaragni az üzemanyag-költségeket, például a minimálisra csökkentik a járatok holtidejét.
"A Lufthansa hedzsing-eljárással redukálja az olajár ingadozásának kockázatát, és ezzel több mint 1 milliárd eurós megtakarítást ért el. Igaz, ez sem tudja lefedni a magas olajár, illetve a finomítói kapacitás csökkenése miatt bekövetkező áremelkedést" - véli Horváth. (Fuel hedging: légitársaságok által gyakran alkalmazott módszer, amely során az üzemanyagot minimum egy évre előre fix áron vásárolják meg, így próbálván kivédeni az év közben bekövetkező esetleges drágulás negatív hatásait.)
A Menedzsment Fórum által megkérdezett légitársaságok egyetértettek abban, hogy a magas olajár egyaránt sújtja a diszkont és a hagyományos cégeket is. A nagy, tradicionális légitársaságok annyiban élveznek előnyt, hogy - méretükből adódóan - kedvezőbb beszerzési árakat tudnak érvényesíteni a beszállítókkal szemben.
Mindazonáltal a low cost szegmensen sem mutatkoznak a pánik jelei: a történelmi csúcsokat döntögető üzemanyagár a fapadosok
üzleti modelljét nem veszélyezteti, nyilatkozta még tavaly Joachim Hunold, az Air Berlin vezetője.
6 milliárdos veszteséget prognosztizálnak
|
Összességében a magas olajár miatt - az emelkedő utasszám ellenére - a világ polgári repülése idén is komoly veszteségekre számíthat. Az IATA légitársaság-szövetség május végén tette közzé tanulmányát, amely szerint 270 tagvállalata idei összvesztesége - a tavalyi 4,8 milliárd dollár után -
6 milliárd dollár körülvárható. A szervezet akkor még 47 dolláros átlagos hordónkénti olajárral számolt.
Wéber Balázs Menedzsment Fórum