Az EU-bővítési tárgyalásokon eddig sosem alkalmazott, egyedülálló technikát vezetne be Csehország és az Európai Bizottság a közlekedési fejezetben – jelenti a CTK cseh hírügynökség. Brüsszel ugyanis támogatja Prága azon kérését, hogy a közúti kabotázs témakörét (vagyis egy más országon belüli közúti szállítást) mint egy jól beazonosított, ám régóta megoldhatatlannak bizonyult problémát vegyék ki a fejezetből, tegyék félre, s a fejezetet e nélkül zárják le - számolt be a Világgazdaság.
Akárcsak hazánk esetében, a cseh közúti teherfuvarozókat is kitiltaná az unió a csatlakozástól számított öt éven át az egy EU-tagállamon belüli kabotázsforgalomból – vagyis például a Prága–München útvonalon szabadon szállíthatnának a csehek is, akárcsak Párizs–München viszonylatban, de a Hamburg– München vonalon nem. Egyedül Szlovéniával szemben nem kértek hasonló átmenetet, mondván, ott a bérszínvonal már annyira közel van az uniós átlaghoz, hogy az EU fuvarozóinak nem kell tartaniuk úgymond „versenytorzító” bérköltséghátránytól. A magyar kormány elfogadta az uniós kérelmet, mivel (a fuvarozók nyomására) maga is átmeneti időszakot kért a hazai kabotázsra, s több más közlekedési témában is volt derogációs kérelme. Csehországnak viszont nincs, s ezért Prága abban bízik, hogy ezt a témát a tárgyalások legvégére, a pénzügyi csomag egyeztetésének idejére hagyhatja. Egyelőre kérdéses viszont, hogy a többi tagállam elfogadja-e a közös prágai–brüsszeli javaslatot.
EU engedmény a kabotázsforgalomnál
Az EU-bővítési tárgyalásokon eddig sosem alkalmazott, egyedülálló technikát vezetne be Csehország és az Európai Bizottság a közlekedési fejezetben.