Eddig az iWiW-nek alig volt olyan konkurenciája, mely labdába rúghatott az általa lefedett célcsoport elszipkázásáért. Most azonban Magyarországon is egyre több fiatal regisztrál a Facebookon, mely az iWiW-hez hasonló, amerikai eredetű közösségi oldal. Célja ugyanaz: ismerősök, barátok felkutatása. A különbség annyi, hogy előbbi jóval több funkcióval rendelkezik, tehát több interaktív és szórakozási lehetőség adódik.
A Facebook elterjedésében fontos szerep jut a globalizációnak és a nemzetközi kapcsolatok terjedésének. Aki járt már külföldön, vagy itthon kötött ismeretséget külföldiekkel, végre egy, az iWiW-hez hasonló közösségi oldalon vehette fel velük a kapcsolatot. Amint viszont egyre több magyar fiatal lett a Facebook-közösség tagja, ugyanaz az effektus lépett fel, mint az IWIW felfutásakor: egy bizonyos szám felett exponenciálisan, azaz lavinaként kezdett nőni a felhasználók száma.
Jelenleg 200 ezer magyar tagja van ennek a közösségnek, és ez a szám már elegendő volt ahhoz, hogy megjelenjen a magyar nyelvű változat, és beinduljon a hazai érdekeltségű marketinggépezet.
Kelet-Közép Európában elsők vagyunk a képviseletben
A Facebookon eddig is lehetett hirdetni - bárki bármely országból beregisztrálhatott hirdetőként is bannerelhelyezés céljából, egyéb speciális megjelenésekre azonban nem volt mód itthonról. Most már van, ez a lehetőség főként a nagyobb volumenben hirdető cégeket érdekelheti a jövőben – mondta az mfor.hu-nak Kádár Tamás, az EstMédia Group (EMG) ügyvezetője, miután a cég megszerezte a Facebook hazai képviseletét. Ennek értelmében áprilistól az EMG értékesíti Magyarországon a közösségi oldal bannereit. Nyugat-Európában több helyen is tart fenn képviseleteket a közösségi oldal, a közép-keleti régióban azonban ez kevésbé jellemzi a céget.
Kádár Tamás szerint a kapcsolat mostantól élő és remélhetőleg pezsgő lesz a Facebookkal. Ez azt jelenti, hogy a folyamatosan fejlődő közösségi site akár újabb fejlesztéseket is bevezethet magyar javaslatra, ha arra a magyar közönség és hirdetők különösen vevők lennének.
Az EMG - úgy tűnik - az utóbbi időben céljának tekinti a nemzetközi márkák hazai adaptációját: a Time Out magazin itthoni megjelenése után néhány hónappal született a megállapodás a Facebookkal. Kádár Tamás szerint szó lehet további márkák behozataláról is, ennek körülményei azonban még meglehetősen képlékenyek.
Saját útját járja az iWiW
A Facebook előretörése azonban a jelek szerint egyelőre nem okoz sok fejtörést az iWiW-nek. "Megyünk a magunk által meghatározott fejlesztési útvonalon, ahogy azt korábban már bejelentettük. Természetesen figyeljük a piacot, nem vagyunk elbizakodottak, de azért a Facebook sok tízezer, az iWiW pedig pár millió magyar regisztrált látogatóval bír" - mondta el kérdésünkre a magyar közösségi oldal képviseletében Fischer András.
Az Origo Zrt. vezérigazgatója szerint az iWiW és a Facebook két hasonló, de egészen más karakterű közösségi hely. "Az iWiW ma gyakorlatilag a magyar internetes közönség napi használatos munkaeszköze, telefonkönyve, szórakozóhelye és intim szférája. A Facebook egy nemzetközi weboldal, ahol sok ismerős található egy nagyon szűk szegmens tagjai számára" - fejtegette a vezető.
Megújul az iWiW
Az iWiW egyébként épp a közelmúltban bejelentette design-átalakítási szándékát, az új kezdőoldal április közepétől lesz elérhető. Az oldal fejlesztői szerint eljött az ideje a négy évvel ezelőtti külső felfrissítésének, az új funkcióknak megfelelő átalakításának. Ennek elsődleges célja az áttekinthető megjelenés és az eddiginél könnyebb kezelhetőség. Először csak a címlapot és a felhasználói adatlapokat érinti a ráncfelvarrás, a későbbiekben azonban a teljes portál új megjelenést kap.
Gábor Fanni