42,5 milliárd forintot nyert a MÁV a liciten
[ajanlo=192][igazitas=left/]A Stadler végső árajánlatában vonatonként 170 ezer euró engedményt tett a később megsemmisített márciusi licit árajánlatához képest, így az első 30 motorvonat beszerzési ára az eredetinél 8,5 százalékkal kevesebbet, 36,15 milliárd forintot tesz ki. A karbantartást, illetve tisztítást 30 évre az eredetinél 63 százalékkal olcsóbban, 30,063 milliárd forintért vállalta el a cég, a karbantartási-szolgáltatási díj az árlicit végső árához viszonyítva pedig 42,4 százalékos engedményt tartalmaz.
Hatvan vonatra vetítve tehát a MÁV-nak összességében 102 milliárd forintjába kerül majd az üzlet, mondta Gaál. Mindez azt jelenti, hogy az első és utolsó ajánlati ár közötti különbség - 30 motorvonat 30 éves élettartalmára vetítve - meghaladja a 170 millió eurót (42,5 milliárd forint).
A 30 villamos motorvonat 30 éves élettartamra vetített összköltségét tekintve a Stadler ajánlata több tíz millió euróval (több mint tíz milliárd forinttal) kedvezőbb a MÁV Rt. számára, mint a Bombardieré. "Magyarország világszínvonalú vonatokat vásárolt olyan olcsón, mint még senki a világon" - véli Gaál.
A Flirtök az eredeti tervek szerint 2006 márciusától futnak majd a Budapest - Székesfehérvár, Budapest - Pusztaszabolcs, és Budapest - Tatabánya vonalon. A Stadler - eddigi közlései szerint - már elkezdte a gyártást, és képes lesz az első két vonatot a vállalt márciusi határidőre leszállítani. Az első harminc vonat a szerződések aláírása utáni 24 hónapon belül érkezik majd meg hazánkba.
2 ezernél több új magyar munkahelyet ígér a Stadler
A motorvonatok gyártásának svájci részaránya induláskor mintegy 75 százalékot tesz ki. A 30 vonatból 15 darabot összeszerelt állapotban szállítanak Bussnangból Magyarországra, a további 15 vonat esetében a felépítményt, valamint a futóműveket Svájcban gyártják, a végösszeszerelés viszont már hazánkban, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. koordinálásával történik majd.
A magyar hozzáadott érték aránya a karbantartással együtt - amelyhez a Stadler szervizközpontot épít - az induló 20 százalékról 40 százalékra fog emelkedni. A beruházás megvalósulásával 2250 új magyar munkahely jön létre.
Szintén - legalábbis részben - a Stadler került ki győztesen a Menedzsment Fórum május 11-én indított szavazásából is, amely során három szempont mentén kértük fel értékelésre Olvasóinkat. Míg - a több mint 10 ezer szavazat alapján - az esztétikum kategóriában egyértelműen a Bombardier Talent volt a nyerő, addig két kategóriában - az üzemeltetési adatok, illetve komfort szempontjából - meggyőző fölénnyel a Stadler Flirt végzett az élen.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum
Egycentes ajánlatán bukott el a Bombardier
A MÁV szerdán a Stadlert hirdette ki a vonattender győzteseként, miután a Bombardiert karbantartási árajánlatának "lehetetlensége" miatt kizárták, tudósít a Menedzsment Fórum.