Folyamatosan szűkülő piac
A 2001-ben mért 2,8 százalékos visszaesés után a tavalyi évre 8,8 százalékos visszaesést valószínűsít a BBC szerint Nielsen SoundScan. Ez azt jelenti, hogy 2002-ben az USA-ban 649,5 millió digitális hanghordozót értékesítettek a kiadók.
A fenti adatok fényében nem meglepő, hogy a cégek egy kivétellel, gyengébb értékesítési adatokról adtak számot. A kiadók közül egyedül a Vivendi Universal növelte piaci részesedését, ezzel a piac 29 százalékát mondhatja magáénak. Ez három százalékos bővülést jelent 2001-hez képest.
A piacon a második a Warner Music Group volt 15,9, harmadik a Sony Music Entertainment 15,7, negyedik pedig a BMG 14,8 százalékos piaci részesedéssel. A kutatóintézet adatai szerint az eladott lemezek 8,4 százalékát az EMI adta ki. A maradék 16,2 százalékon független labelek osztoznak.
A kiadók továbbra is a filecserélő rendszereket okolják a piac visszaeséséért. Hiába sikerült ugyan tavaly végleg bezáratni a a korábban elsőszámú közellenségnek kikiáltott Napstert, az utód a Kazaa a zenei cégek szerint hasonlóan nagy károkat okoz nekik.
Country zene és Eminem
A kiadóknak két mentsvára maradt tavaly. Ez a country zene, illetve a hip-hop zene fenegyereke a legsikeresebb fehérbőrű rapelőadó Eminem volt. A country piaci volt ugyanis az egyetlen, amely részesedése bővült 2002-ben: tavaly 76,9 millió countrylemezt adtak el az Egyesült Államokban, ami 12 százalékos éves növekedést jelent.
A tavalyi év abszolult number 1-ja Eminem volt, a detroiti rapper The Eminem Show című albumából 7,6 millió példány kelt el, amely az örökranglistákon is előkelő helyre rangsorolja az előadót. A kiadónak a jelenleg is az egyik legsikeresebbnek tartott műfajban a rapban való dominanciáját mutatja, hogy a második számú sztár Nelly-t is hozzájuk köti szerződés. Igaz ezzel mindekét fél jól járt, hiszen a szinesbőrű előadó Nellyville című albuma is szépen fogyott, 4,9 millió talált gazdára. Ami pedig az Univerzalt és Eminemet illeti a rapper élettörténetét bemutató film (amely szintén a Vivendi Universal gondozásában készült) is szép sikert hozott.
Egylábon áll a CD piac
A folyamatosan szűkölő CD piacon csak - az egyébként komoly problémákkal küzdő - Vivendi Universal tudta az év végi összesítések után elégedetten konstatálni az eredményeket. Ám ők is csupán egyetlen sikeres előadónak köszönhetik, hogy elkerülték a visszaesést.