A Szonda Ipsos és a Gemius Hungary által készített gemius/Ipsos Audience online közönségmérés eredményei alapján az év első hónapjában a google.hu volt Magyarországon a legnagyobb látogatottságú oldal, közel 2,9 millióan keresték fel legalább egyszer január folyamán.
A Youtube a legjobb angol nyelvű oldal
A valós felhasználószám alapján készített rangsorban a kereső, levelező, térkép és egyéb szolgáltatásokat tömörítő nemzetközi webhelyet az iwiw.hu követi 2,6 millió látogatóval, a harmadik helyen pedig a starlap.hu található 2,2 millió valós felhasználóval. Ezeken az oldalakon kívül egyedül a freemail.hu lépte még át ebben a hónapban a kétmilliós látogatottsági küszöböt.
A látogatottság mellett fontos információ a webhelyekről, mennyi időt töltenek el ott az ezeket felkeresők a tartalmat böngészve. Ebből a szempontból az első három helyen nincs változás, a negyedik helyen azonban már az index.hu áll. A legnagyobb öt hálózat látogatottsági rangsorban az Origo-csoport, a Google, a Sanoma-csoport, az Adaptive Media és az Index-csoport. A hárommilliós látogatottsági határt januárban egyedül az Origo portfóliója lépte át.
A nem magyar nyelvű oldalak közül a Youtube áll a legjobb helyen, a videómegosztó oldal az ötödik legnépszerűbb volt januárban. Érdekes, hogy a Microsofthoz köthető webszájtok sem szerepelnek rosszul: a microsoft.com a hetedik, a live.com a kilencedik, az msn.com pedig a tizennegyedik a rangsorban. Előkelő helyezéseiknek egyik oka, hogy a Windows operációs rendszer telepítése után a programba épített böngésző egyből ezeket az oldalakat nyitja meg, ráadásul sokan még ma sem állítanak be másik kezdőlapot, mondta az mfor.hu-nak Kovács Márton, a Szonda-Ipsos kutatásvezetője.
A magyar videómegosztók hátrébb állnak
Szerinte ugyanakkor az is közrejátszik a jó pozíciók elérésében, hogy a cég egy-egy ingyenes program - például médialejátszó-frissítés - letöltésekor egyik oldaláról a másikra irányítgatja a látogatókat, és így valamennyi oldalán növeli a látogatószámot. A Messenger használatából fakadó látogatottság is egyre inkább megjelenik az adatokban, ahogy a felhasználók képeket, fájlokat osztanak meg egymással a Live Spaces szolgáltatás segítségével - mondta Kovács Márton.
Nem kell meglepődni azon sem, hogy az első ötbe csak a Youtube került be angol nyelvű oldalként, állítja a kutatásvezető: "Bár nemzetközi trendekről nincs információm, de azt gondolom, hogy mindenhol hasonló lehet a helyzet. Alapvetően a helyi témájú és nyelvű tartalmakat olvassák szívesebben a látogatók." Ez egyébként - úgy tűnik - pont a videómegosztókra nem feltétlenül igaz: az Index-csoporthoz tartozó Indavideo a huszadik helyezett, míg a T-Online érdekeltségű videa.hu a negyvenegyedik.
Érdekes viszont, hogy a Videán majd ötszázezer órát töltöttek összesen a netezők januárban, míg az Indavideón alig több mint háromszázharmincezret. A Youtube ebben a tekintetben is vitte a pálmát: a magyar felhasználók összesen kétmillió-háromszázezer órát voltak ezen a szájton. Az amerikai videómegosztó a látogatószám-növekedési versenyt is megnyerte: decemberhez képest 117 százalékkal nőtt, az Indavideo 114 százalékkal, míg a Videa 93 százalékkal.
Az is látszik, hogy egyre "modernebbek" a hazai internetezők, a Blog.hu látogatottsága ugyanis decemberhez képest 126 százalékkal emelkedett és így az oldal a 18. helyet foglalta el.
A szintén internetes naplók közzétételére használható Blogter.hu 124 százalékkal növekedett, viszont 630 ezres látogatottságával csak a 32. helyen áll. A freeblog.hu kilencven százalékos növekedést produkált, és majd 670 ezres látogatottságával a 28. helyen található.
Kovács Márton szerint a blog.hu emelkedése alapvetően annak köszönhető, hogy ezt az oldalt már mérőkóddal is mérik a kutatásban, illetve ezt az adatot felhasználhatják a súlyozáshoz is, tehát pontosabb információk állnak rendelkezésre mint korábban. Úgy véli, a növekedéshez hozzájárul a blogírás és -olvasás további terjedése is, hiszen a másik két oldal egyaránt havi félmillió látogató felett jár.
L. Nagy Gábor