Míg 2001-ben a magyar fogyasztók közel hatoda nem találkozott saját márkás termékekkel, addig három év alatt ez az arány kevesebb, mint a felére esett vissza. Mára minden negyedik honfitársunk a saját márkás termékek rendszeres vásárlója lett, miközben 2003-hoz képest mindössze egy százalékponttal, 43 százalékra nõtt azok aránya, akik ritkábban ugyan, de kosarukba tesznek ilyen árukat.
2004-ben a megkérdezettek 69 százaléka – gyakran vagy ritkán, de - vásárolt ilyen áruféleséget, s csak százból hat válaszolta azt, hogy nem találkozott még ezzel a kategóriával, derül ki a GfK Hungária által készített Shopping Monitor 2004 című Jelentésből.
Ezzel párhuzamosan - a GfK ConsumerScan adatai szerint - a magyar napi fogyasztási cikkek kereskedelmében nőtt a saját márkás termékek értékbeli részesedése. Mindez azt jelenti, hogy akik egyáltalán vásárolnak ilyen termékeket, azok egyre több áru esetében és egyre gyakrabban teszik ezt.
"A kereskedelmi vagy saját márkák - amellett, hogy hozzájárulnak a bolthálózat imázsépítéséhez - segítenek a bolthűség és az egyedi választék kialakításában is. Ezek ma még döntően az élelmiszeripari, illetve a háztartási vegyiáru kereskedelemben vannak jelen, de lassan teret nyernek a non-food piacokon is" – mondja Fogarassy Gabriella, a GfK Hungária Consumer Tracking területvezetője.
"A kereskedelmi láncok által forgalmazott saját márkák átrendezik a piaci viszonyokat, hiszen erősödésük befolyásolhatja a magas, illetve az alacsonyabb árfekvésű márkák helyzetét is" – teszi hozzá.
Találkozott-e már saját márkás termékekkel? (adatok százalékban)
- Igen, rendszeresen vásárolom ezeket a termékeket – 26
- Igen, de csak bizonyos árukat vásárolok – 43
- Igen láttam már, de nem vásárolok ilyeneket - 19
- Nem, még nem találkoztam ilyen termékekkel - 6
- Nincs adat – 6
Forrás: GfK Schopping Monitor 2004
Menedzsment Fórum
Egyre többször választunk saját márkás termékeket
Tavaly a korábbi évhez képest változatlan maradt a magyar fogyasztók viszonya a saját márkás termékekhez, ezzel együtt a napi fogyasztási cikkek kereskedelmében nőtt ezen áruk értékbeli részesedése.