[ajanlo=98][igazitas=left/]Magyarország legnagyobb online médiakutatásának, a Visitor Media Research-nek a 2005-ös adatfelvétele során az NRC Piackutató és a TNS a magyar internet több mint 300 pontjáról gyűjtöttek válaszokat, hogy információkat szerezzenek az internet-felhasználókról és a kutatásban részt vevő 96 honlap látogatóinak szokásairól.
A legfrisebb VMR2005 médiakutatási adatok szerint a hetente legalább egy alkalommal netező 14-69 éves korosztályban még mindig a férfiak és a fiatalok vannak többségben. Az internet-felhasználók 59 százaléka férfi, több, mint fele pedig 30 év alatti. A napi rendszerességgel használók között még erőteljesebben érvényesül a férfias jelleg, itt 65 százalék az arány, és a többség a fővárosban él.
Az eredmények azt mutatják, hogy a hetente legalább egyszer netezők 58 százaléka használja a világhálót otthonában: a naponta internetezők körében ez az arány természetesen magasabb: 83 százalék. A magyarországi internet-felhasználók több, mint harmada munkahelyéről is, 26 százaléka pedig valamilyen tanintézményből is eléri a internetet. A 14-24 évesek körében ugyanakkor 62 százalék az iskolából internetezők aránya, magasabb, mint azoké, akik otthonukban (is) elérik a világhálót (58 százalék); ráadásul e korcsoport közel egyharmada jellemzően tanintézményekben internetezik.
A levelezés még mindig első
A legjellemzőbb internetes tevékenység még mindig a levelezés, valamint az általános információkeresés: előbbire 96, utóbbira
91 százalék használja rendszeresen (legalább hetente) az internetet. Online magazinokat az internetezők háromnegyede olvas rendszeresen. Az internethasználat tudatosabbá válására utal ugyanakkor, hogy évről évre nő a levelezésen, böngészésen
túlmutató tevékenységeket végzők aránya.
Vásárlás, utazás előtti információgyűjtés miatt az internetezők több, mint fele nyúl rendszeresen a világhálóhoz (és csak egytizedük nem használja ilyen célra soha), gazdasági információkat 56 százalékuk keres legalább heti rendszerességgel, hivatali ügyek online módon történő intézése pedig a gyakori internetezők 35 százalékára jellemző.
Az online játék rendben, a fizetés már nem
Az internetezők 37 százaléka rendszeresen játszik az interneten; fizetős szerencse-, illetve nyereményjátékokat ugyanakkor csak 4 százalékuk vállal be. Hasonló arányok figyelhetők meg az online tartalmak letöltése esetén is: 40 százalék rendszeresen tölt le online tartalmakat, de csak 4 százalék hajlandó fizetni is ezért.
Termékek, szolgáltatások rendelésére, megvásárlására a gyakori internetezők 6 százaléka használja legalább hetente az internetet, további 31 százalék pedig ritkábban, nagyjából havonta ad le online rendelést. Az internetes vásárlást azonban
ennél valamivel többen próbálták már ki: 44 százalék vásárolt már így, és 10 százalék azok aránya, akik az online fizetést is
kipróbálták. A 14-69 éves gyakori internetezők 15 százaléka pedig biztos abban, hogy fél éven belül rendelni fog valamit az
interneten keresztül, további 27 százalékuk pedig valószínűnek tartja ezt.
Az internet árnyékos oldala
A kéretlen reklámleveleknek (a spameknek) nem csak az elutasítottsága magas, de az internetezők fele a második legnagyobb problémának tartja. Az első helyet - megszokott módon - ismét a vírusok foglalták el. A gyakori internetezők 45 százaléka gyakran, 41 százaléka pedig alkalmanként szokott spamet kapni, ennek ellenére mindössze 31 százalékuk rendelkezik saját, vagy a szolgáltató által biztosított spamszűrő megoldással, az internethasználók fele manuálisan törölgeti a postaládájába került kéretlen leveleket.
A 14-69 éves gyakori internetezők körében a banner a legelfogadottabb online hirdetési forma: 44 százalékuknak ez a kedvence. Csaknem ugyanennyien tartják elfogadhatónak a nyereményjátékkal egybekötött hirdetéseket (43 százalék), valamint a weblapok, rovatok, fórumok vagy online játékok szponzorációját (41 százalék). A hírlevélben látott reklámot az internetezők 35-, a megrendelt reklám e-mailt 27 százaléka fogadja el. Az internetezők leginkább a kéretlen levélreklámokkal (spam) és az egér-követő hirdetésekkel szemben elutasítók, előbbit mindössze 1 százalékuk, utóbbit pedig 2 százalékuk tolerálja. Az internetezők valamivel több mint egytizede ugyanakkor abszolút elutasító: semmilyen online hirdetési formát nem kedvel.
Menedzsment Fórum
Egyre tudatosabban használják a magyarok az internetet
Lassan, de biztosan nő a magyar internetes felhasználók száma. Még mindig a fiatalok és férfiak túlsúlya jellemző a neten, de a felhasználók már egyre több mindenre használják a világhálót.