Az "Irányvonal, követelések és pozíciók" című dokumentumot magyar részről a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a jelenleg a vasúti sztrájk folytatásával fenyegető Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), osztrák részről pedig a VIDA Szakszervezet közlekedési szekciója dolgozta ki és írta alá. A MÁV Cargo Zrt. privatizációja nyomán született megállapodás célja, hogy az osztrák és a magyar érdekképviseleti szervek egységesen képviselhessék igényeiket a munkaadóval szemben.
Az elbocsátások elkerülése a legfőbb cél
Simon Dezső, a VSZ elnöke a sajtótájékoztatón elmondta: elsősorban a munkahelyek megmaradását szeretnék elérni, a fontossági sorrendben csak ezután következik a bérfejlesztés kérdése. Mint ismert, a privatizáción nyertes Rail Cargo-GySEV konzorcium három évre szóló foglalkoztatásra tett ígéretet; a magyar érdekképviseleti szervek ennek nagyjából megfelelő, 3-5 évre szóló garanciát szeretnének elérni.
A jövőbeni igényelt bérfejlesztés nagyságával kapcsolatban sem Simon Dezső, sem az osztrák szakszervezet jelenlévő képviselője nem kívánt konkrét elképzeléseket közölni. Annyi elhangzott, hogy bár a magyar és az osztrák vasutasok bérének egymáshoz való közelítése rövidtávon irreális elképzelés, hazai oldalon követelik egy bérfelzárkóztatási program elkészítését.
Záhony, tulajdonszerzés, díjmentesség
A követelések között szerepel továbbá az ukrán-magyar határon a vasúti nyomtávváltásból adódó munkálatok Záhonyban tartása, a cafetária-rendszer fejlesztése (például nyelvtanfolyamok indítása) és a magyar privatizációs törvény betartása a munkavállalói részesedés tekintetében.
Ami utóbbi kérdést illeti, a 3170 Cargo-dolgozó összesen öt százalék erejéig vásárolhat tulajdont cégében. A munkavállalók a piaci ár feléért szerezhetik meg a részvényeket, amiket a győztes konzorcium köteles tőlük teljes áron átvenni.
Szintén el szeretnék érni a szakszervezetek, hogy a MÁV Cargo Zrt. dolgozói és hozzátartozói továbbra is díjmentesen utazhassanak, az osztrák és a magyar mozdonyvezetőket pedig kizárólag saját országukban foglalkoztassák.
102,5 milliárdért viszik
Mint ismert, a MÁV Cargo privatizációs tenderét az osztrák Rail Cargo Austria és a GySEV Zrt. konzorciuma nyerte 102,5 milliárd forintos vételi ajánlatával; a tranzakció lezárása a versenyhivatali vizsgálatok lezárása után, tehát legkorábban márciusban várható. Az osztrák cég ígéretei szerint öt év alatt 43,5 milliárd forintot fordít majd fejlesztésre, így többek között ötezer új vagonnal bővíti a teljes járműparkot.
W. B.
Menedzsment Fórum