3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Határokon átnyúló megállapodást írt alá szerdán Budapesten két magyar és egy osztrák vasutas szakszervezet annak érdekében, hogy a MÁV Cargo dolgozóinak, valamint annak új osztrák tulajdonosa, a Rail Cargo munkavállalóinak érdekeit a jövőben közösen képviseljék. A jelenlévő képviselők az aktuális sztrájkveszéllyel kapcsolatos kérdésekre nem kívántak válaszolni.

Az "Irányvonal, követelések és pozíciók" című dokumentumot magyar részről a  Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és a jelenleg a vasúti sztrájk folytatásával fenyegető Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ), osztrák részről pedig a VIDA Szakszervezet közlekedési szekciója dolgozta ki és írta alá. A MÁV Cargo Zrt. privatizációja nyomán született megállapodás célja, hogy az osztrák és a magyar érdekképviseleti szervek egységesen képviselhessék igényeiket a munkaadóval szemben.

Az elbocsátások elkerülése a legfőbb cél


Simon Dezső, a VSZ elnöke a sajtótájékoztatón elmondta: elsősorban a munkahelyek megmaradását szeretnék elérni, a fontossági sorrendben csak ezután következik a bérfejlesztés kérdése. Mint ismert, a privatizáción nyertes Rail Cargo-GySEV konzorcium három évre szóló foglalkoztatásra tett ígéretet; a magyar érdekképviseleti szervek ennek nagyjából megfelelő, 3-5 évre szóló garanciát szeretnének elérni.

A jövőbeni igényelt bérfejlesztés nagyságával kapcsolatban sem Simon Dezső, sem az osztrák szakszervezet jelenlévő képviselője nem kívánt konkrét elképzeléseket közölni. Annyi elhangzott, hogy bár a magyar és az osztrák vasutasok bérének egymáshoz való közelítése rövidtávon irreális elképzelés, hazai oldalon követelik egy bérfelzárkóztatási program elkészítését.

Záhony, tulajdonszerzés, díjmentesség

A követelések között szerepel továbbá az ukrán-magyar határon a vasúti nyomtávváltásból adódó munkálatok Záhonyban tartása, a cafetária-rendszer fejlesztése (például nyelvtanfolyamok indítása) és a magyar privatizációs törvény betartása a munkavállalói részesedés tekintetében.

Ami utóbbi kérdést illeti, a 3170 Cargo-dolgozó összesen öt százalék erejéig vásárolhat tulajdont cégében. A munkavállalók a piaci ár feléért szerezhetik meg a részvényeket, amiket a győztes konzorcium köteles tőlük teljes áron átvenni.

Szintén el szeretnék érni a szakszervezetek, hogy a MÁV Cargo Zrt. dolgozói és hozzátartozói továbbra is díjmentesen utazhassanak, az osztrák és a magyar mozdonyvezetőket pedig kizárólag saját országukban foglalkoztassák.

102,5 milliárdért viszik

Mint ismert, a MÁV Cargo privatizációs tenderét az osztrák Rail Cargo Austria és a GySEV Zrt. konzorciuma nyerte 102,5 milliárd forintos vételi ajánlatával; a tranzakció lezárása a versenyhivatali vizsgálatok lezárása után, tehát legkorábban márciusban várható. Az osztrák cég ígéretei szerint öt év alatt 43,5 milliárd forintot fordít majd fejlesztésre, így többek között ötezer új vagonnal bővíti a teljes járműparkot.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!