-Mit érez ebből a felhasználó, hogyan válik ez előnyére?
Egy jól megépített portál esetében a felhasználó azt érzi, hogy szörfözik a hálón. Nem kell semmit megtanulnia, ahhoz, hogy információt nyerjen ki akár a legbonyolultabb vállalatirányítási rendszerből, vagy adatot szolgáltasson munkájáról, akár az irodától távolról is. Már a portálok építése során elsősorban a felhasználók igényeit vesszük figyelembe, ugyan is a felhasználókat részint bevonjuk a tervezésbe. Ez biztosítja többek között, hogy a portálon megjelenő alkalmazások kezelése egyszerű és kényelmes, az információ megszerzése gyors.
-Melyek a konkrét előnyök, illetve kényelmi szolgáltatások?
A portálok kétirányú kommunikációja az információk gyűjtését - portálba való töltését - és folyamatos frissülését eredményezi. Ez azt is jelenti, hogy egy portál dokumentumtára például, mely csoportmunka támogatásra képes egy valódi munkahelyként funkciónál. Ez esetben a projektek a dokumentumok keletkezésétől, azok megvitatásán át, az anyagok lezárásáig a portálon történnek. Fontos még, hogy integrált portálokról beszélünk, melyek egy rendszereként működnek, tehát szabad az átjárás az intranet, az internet és az extranet között. Ez azt jelenti, hogy a fejlesztések kompatibilisek mindhárom felületen, vagy hogy a megjelenítendő alkalmazás vagy információ egy gombnyomással bármely felületen megjelenhet, különböző jogosultsági beállításokkal.
A dobozos termékként kapható portálok "beépített" szolgáltatásokat tartalmaznak. Ilyen szolgáltatás lehet a dokumentumtár, a naptár, a fórum, a hírlevél, a galéria, a regisztráció és az egyéb adminisztratív kényelmi funkciók, mint a jogosultságkezelés vagy a Singe Sign-On (SSO).
-Hol tartunk most?
A gazdaságosabb és hatékonyabb szervezeti működés miatt a felhasználó orientált informatikáé a jövő. Az IDC előrejelzése úgy vélem kellő képen tükrözi a hazai vállalati kommunikáció és informatikai trend alakulását, egyre több az olyan pályázati felhívás, amely egy rendszerben épített vállalati portálról szól. Sajnos sok cég portál helyett CMS rendszereket vezette be, és csapdahelyzetbe került, de az ő számukra is van kiút.
Balogh Szonja
Eljött a felhasználók ideje
Az IDC előrejelzése szerint a vállalati portál szoftver piac robosztus növekedést mutat, 1,4 milliárd dolláros forgalmi előrejelzéssel 2008-ra. A hazai trendekről és tendenciákról Bíró Tamás, a Sense/Net marketingigazgatója beszélt a Menedzsment Fórumnak.