3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Uber Magyarországról történő kivonulásából furcsa következtetést vont le a fejlesztési tárca.

"A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tudomásul veszi az Uber döntését, miszerint a cég inkább kivonul Magyarországról, mint hogy vállalja a törvényes működést, az adófizető magyar taxisokkal való tisztességes piaci versenyt és az adófizetést" - nyitja közleményét a tárca.

Így a tárca adófizetésre vonatkozó állítása meglehetősen gyenge lábakon álló vélemény, méretéhez képest ugyanis az Uber a legtöbb adót fizette be tavaly az államkasszába.

A 2015. évi beszámolók alapján az Uber számait hasonlítottuk össze a Főtaxival, a 6x6 Taxival és a City Taxi eredményeivel, vizsgálódásunk pedig még talán erős jóindulattal sem támasztja alá az NFM véleményét. Mivel teljesen más méretű társaságokról van szó, ezért az eredménybeszámolókban szereplő adófizetési kötelezettséget a teljes nettó árbevétel arányában határoztuk meg. Így a cégek méretétől függetlenül összehasonlíthatóvá válik az "adófizetési hajlandóság".

Tavaly az Uber 164,2 millió árbevétel után - az adóalap módosító tételek figyelembe vételevel - kicsivel több mint 2 millió forintot utalt az államkasszába. Ezzel szemben az egyik legnagyobb taxitársaság, a Főtaxi a több mint 1,5 milliárdos árbevétele után mindössze 591 ezer forintnyi adót fizetett.

Ez a bevétel arányában 0,04 százalékot jelent szemben az Uber 1,3 százalékával. A City Taxi esetében sem sokkal másabb a helyzet, hiszen a 472 milliós árbevétele után annak 0,2 százalékát, vagyis 1,1 milliót fizetett a költségvetésbe. Az Uber után arányaiban a második legtöbb adót a 6x6 Taxi fizette be tavaly, az árbevétele 0,9 százalékát.

szerk.: Egy társaság nemcsak a társasági adó révén, hanem az alkalmazottai után is fizethet az államkasszába, ám lévén, a legtöbb taxis mind az Ubernél, mind a hagyományos társaságoknál vállalkozói viszonyban dolgozik, tehát nem alkalmazottként, ezt nehéz lenne összehasonlítani.  A beszámolók alapján tavaly az Ubernek 2 foglalkoztatottja volt átlagosan, a 6x6 Taxinak 8, a Főtaxinak pedig 71. Persze, tény ugyanakkor az is, hogy az adóoptimalizálás továbbra is ugyanúgy jellemezheti az Ubert, mint sok más nagyobb nemzetközi vállalatot.

Noha egy évből messzemenő következtetéseket levonni badarság, megnéztük a 2014-es év számait is, igaz, ekkor az Uber a jelenleginél sokkal kisebb méretben működött, amit az árbevétele is visszaigazol. Ekkor mindössze 26,2 millió forint folyt be a kasszájukva, viszont mivel veszteséget hoztak össze, arra nem fizettek adót. (Talán ezt tekinti az NFM az adófizetés elkerülésének?!)

Az általunk vizsgált többi taxitársaság azonban a 2014-es adatok alapján sem szárnyalta túl az Uber tavalyi adófizetési hajlandóságát. A 6x6 Taxi és a Főtaxi az árbevétel 0,6 százalékának megfelelő adót fizetett, a City Taxi pedig mindössze 0,2 százalékot.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!